Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Vidarefakturera kostnader

Startat av Hogge, februari 07, 2008, 01:04:37 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Hogge

Hej!
Som konsult med enskild firma gör jag ibland resor som ska beskostas av kunden. I min faktura anger jag en summa för mina arbetade timmar och en summa för mina omkostnader. Hela fakturan bokför jag som försäljning. När jag hade utlägget bokförde jag det som resekostnad och logi. Har en känsla av detta inte blir helt riktigt i slutänden. Ersättningen för mina utlägg blir ju då en intäkt för mitt bolag när fakturan betalas. Hur bör jag göra?
   
Hogge

Fredrik Stigsson

Hej!
Det är helt rätt så som du har gjort, om du fakturerar en kund för dina omkostnader så får du en intäkt för detta men du har ju också en kostnad vilket gör att intäkterna för utläggen och kostnaderna för utläggen tar ut varandra. Man skall inte bokföra nettobelopp för sådana här transaktioner utan båda affärshändelserna skall bokföras såsom du har gjort.

freetime

En liten momstanke här. Då resemoms är 6%. Ska man fakturera vidare med samma moms?

Hogge

På min faktura specar jag vad som tillhör de olika momsatserna. Det blir lite krångligt eftersom jag bokar resorna via HRG och de lägger på ett arvode som beläggs med 25% moms. 
Hogge

Fredrik Stigsson

Hej!
Angående resemoms på 6%. Du skall lägga på samma momssats på vidarefakturerade kostnader som den momssats som gäller för den fakturererade huvudtjänsten, du kan därför lägga på 25% på hela nettobeloppet i fakturan.

JorjanKlykan1973

Om du fakturerar en kund för dina omkostnader så får du en intäkt för detta men du har ju också en kostnad vilket gör att intäkterna för utläggen och kostnaderna för utläggen tar ut varandra. Man skall inte bokföra nettobelopp för sådana här transaktioner utan båda affärshändelserna skall bokföras såsom du har gjort.












--------------------------------
Plats Musik Liv