Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

A conto faktura

Startat av Silvia, mars 03, 2009, 01:37:43 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

Silvia

Hej
Jag behöver veta vad innebär "á conto faktura". Hur bokför man det och hur är det med momsen?. Jag använder faktureringsmetoden.
Tack för hjälpen

Fredrik Stigsson

#1
Hej!
En á conto faktura är en förskottsfaktura, skall bokföras enligt nedan länk, intäkten bokförs när prestationen har utförts men momsen bokförs direkt:

Bokföra förskottsfaktura

Xenedra

Finns det något motsvarande för autogirobetalningar?

Där man får fakturan en månad i förväg (för mobiltelefoni i detta fall),
och leverantören drar beloppet en månad senare?

Jag älskar den här sidan och forumet! :)

Xen

Fredrik Stigsson

Hej!
Om du bokför enligt kontantmetoden så skall du i detta fall bokföra utgiften för mobiltelefoni när pengarna dras från ditt konto, eventuell leverantörsskuld skall bokföras vid bokslutet och eventuell periodisering avseende kostnad för mobiltelefoni görs oftast endast vid bokslutstillfället.

Om du bokför enligt fakturametoden så skall du i detta fall bokföra utgiften för mobiltelefoni på datumet för fakturan, eventuell periodisering avseende kostnad för mobiltelefoni görs oftast endast vid bokslutstillfället.


Xenedra

Så då bokför man direkt mot 1930 på fakturadatum, eller måste man ha det på bevakning och flytta från 2440 till 1930 på betaldatum? (Jag funderar starkt på att ta bort autogirot, det känns bara otympligt...  :( )

Fredrik Stigsson

Så då bokför man direkt mot 1930 på fakturadatum?
Nej, det gör man aldrig. Om du bokför enligt kontantmetoden så väntar du med att bokföra fakturan tills den har blivit betald. Om du bokför enligt fakturametoden så bokför du fakturan mot konto 2440 Leverantörsskuld.