Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Avrundning av lön och skatt i Visma-program

Startat av Solon, februari 20, 2017, 12:56:30 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Solon

Jag har en fråga om öresavrundning av skatt/lön. En bekant till mig driver ett företag och anlitar en extern konsult för bokföring. Enligt uppgift används ett program från Visma, okänt vilket, för att generera lönebesked. Problemet är enligt vilka regler som avrundning av skatt och nettolön sker. Jag har frågat Skatteverket men inte fått ett särskilt uttömmande svar.

Jag har fått ett antal lönebesked för att försöka komma på hur det fungerar. Det är ett som avviker.
För alla utom det avvikande verkar det gå till så här: räkna ut skatten, avrunda den uppåt (>= 50 öre) eller nedåt (< 50 öre), dra resultatet från brutto och avrunda det resultatet uppåt.
På det avvikande lönebeskedet är bruttolönen 1752, 80 kr och skatten 525, 84 kr avrundas nedåt till 525 kr. Jag förstår inte det eftersom det är en felaktig avrundning som resulterar i en krona mer på lönebeskedet. På alla de andra är avrundningen korrekt.

På lönebeskedet finns också "Netto +/- 0,20" som ju är skillnaden mellan lönen och den avrundade lönen. Har detta någon betydelse eller är det bara något som kastas bort. Jag tänker mig att det möjligen skulle kunna inkluderas i nästa lönebesked men har ingen aning om det är så.

Om jag kunde få dessa saker förklarade vore jag mycket tacksam.


Fredrik Stigsson

Hej,

i Visma Lön så avrundas preliminärskatten så som du säger (avrunda den uppåt (>= 50 öre) eller nedåt (< 50 öre)).

När det gäller öresavrundningen i Netto +/- så kan man göra en inställning i programmet "Företagsinställningar" för hur denna avrundning skall göras. Man kan välja "Ingen avrundning, 2 decimaler" eller "Uppåt till hel krona".

Solon

Hej
Tack för svaret.
Det märkliga är att skatten 525, 84 kr för det avvikande lönebeskedet avrundas nedåt till 525 kr men på alla andra lönebesked avrundas skatten normalt. Men det kanske är ett av alla mysterier som man aldrig får lösningen på. Alla lönebesked kommer från samma program vid samma tid.