Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Deklarera andel till medhjälpande make

Startat av olaan, april 29, 2017, 11:07:29 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

olaan

Hej,
min fru har en enskild firma (konsult) och jag sköter bokföring/deklaration och webbsida. Nu tänkte jag försöka sänka hennes vinst i år genom att deklarera en andel av överskottet till mig själv (medhjälpande make).
Jag tänker deklarera följande:
Bokföring (12 månader): 60 timmar a 400kr + 30% (egenavgifter) = 31200 kr.
Webbdesign 20 timmar a 700kr + 30% = 18200 kr.

I min frus deklaration gör jag då -49400 i R20 på hennes NE-blankett. Men frågan är hur jag gör i min deklaration? Lägger jag bara detta som inkomst av tjänst (post 1.5 i deklaration 1, Andra inkomster som inte är pensionsgrundande) eller måste jag också deklarera en NE-blankett (fast jag inte har enskild firma) och ta upp beloppet i R20 på den?
mvh
/ola

Fredrik Stigsson

Hej,

du måste också lämna en NE-blankett. Om ersättningen till en medhjälpande make betalats efter en timersättning som är högre än ca 120 kr inklusive semesterersättning och egenavgifter, bör du i en bilaga till deklarationen beskriva hur ersättningen har beräknats. Du kan i NE-blanketten ange personnummer på din fru som "Redovisningsansvarig" och då behöver du inte ange alla uppgifter för den enskilda firman. Se länk nedan för mer information.

Deklaration, enskild firma del 2