Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

IT-kunnig handläggare till sektionen för förnybar el sökes

Startat av Dovile, april 26, 2017, 11:42:10 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

Dovile

Om jobbet

Vi söker nu en ny medarbetare till vår enhet för styrmedel och tillsyn, där tjänsten är placerad på sektionen för förnybar el. På sektionen är vi elva medarbetare som ansvarar för myndighetsutövning kring elcertifikat och ursprungsgarantier samt utredning på olika nivåer.

Hos oss välkomnas du till en arbetsplats med varierande och utvecklande arbetsuppgifter där såväl internt som externt samarbete står i fokus.

Dina arbetsuppgifter

Tjänsten innebär att bland annat fungera som objektspecialist för Cesar, Sveriges kontoföringssystem för elcertifikat och ursprungsgarantier. I Cesar tilldelas anläggningsägarna certifikat baserat på registrerade anläggningars inrapporterade elproduktion. I Cesar överför kontohavaren själv elektroniskt sina elcertifikat och ursprungsgarantier till den han eller hon avtalat om ska köpa certifikaten. Det är även i Cesar som elcertifikat annulleras för uppfyllelse av kvotplikt och elleverantörer annullerar ursprungsgarantier till användning för ursprungsmärkning. Cesar innehåller också marknadsstatistik. (https://cesar.energimyndigheten.se/ )

Objektspecialistrollen inrymmer ansvar för systemets innehåll och funktionalitet samt dess utveckling. Exempel på en arbetsuppgift är att kravställa gentemot systemleverantör när du ser att systemet behöver uppdateras. En annan är att hålla i planering och uppföljning av kontoföringsverksamheten.

I den här tjänsten är arbetet varierat. Du får tillfälle att både tänka strategiskt, se helheten och samtidigt vara operativ. Den ena dagen kanske du hjälper regeringskansliet gällande kontoföringsfrågor vid framtagande av lagstiftning och förordning. Dagen efter är du med och på engelska förhandlar om kontoföringssystemet eftersom Energimyndigheten inom kort kommer att utfärda ursprungsgarantier som är anpassade för överföring mellan medlemsstater i EU. En mer operativ arbetsuppgift är att hantera frågor som kommer in till sektionen via telefon och e-post. Den delen av arbetet innebär att hantera kontoföringens dagliga ärenden samt utfärda elcertifikat och ursprungsgarantierPå det viset kommer du att vara delaktig i hela sektionens verksamhet, samt driva förbättringar i systemet och verksamheten i övrigt.

Låter det intressant? Då kanske det är dig vi söker!

Dinprofil

Du har en akademisk examen, till exempel systemvetare, ingenjör eller ekonom/jurist. Du har några års arbetslivserfarenhet. Av relevans är arbete inom bank, energibranschen eller av myndighetsutövning. Vi ser gärna att du har goda IT-kunskaper samt erfarenhet av förvaltning och/eller kravställning av IT-system. Meriterande är även om du har erfarenhet av kontoföring, elhandel, el-märkning eller elcertifikat.

Är du även intresserad av eller har kunskaper om lagstiftning, avtal eller förhandling är det ett plus. Det är naturligt för dig att kommunicera tydligt på svenska och engelska. Kunskaper i ytterligare europeiska språk är meriterande.

Som person tar du initiativ, sätter igång aktiviteter och är noggrann. Du arbetar bra med andra människor och är lugn och ödmjuk i ditt bemötande. En av dina styrkor är att du tänker strategiskt.

Välkommen med din ansökan!

Varaktighet/Arbetstid

Tillsvidareanställning, heltid. Vi tillämpar 6 månaders provanställning.

Tillträde enligt överenskommelse.

Välkommen med din ansökan senast den 21 maj 2017.

Ansök här: https://express.candarine.com/campaign/url/forward/2d22fdbc6f9e