Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Moms vid vidarefakturering

Startat av Lennarts Matte, mars 20, 2017, 05:58:22 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Lennarts Matte

Hej,

Mitt AB hyr en lokal av en privatvärd som inte är momsregistrerad, således ingen moms på hyresfakturan. Mitt AB delar lokalen med ett annat företag och vidarefakturerar halva hyresbeloppet till det företaget. Ska jag lägga på moms på vidarefaktureringen?

Tack för hjälpen!

Fredrik Stigsson

Hej,

du behöver inte ta ut någon moms vid vidarefaktureringen av hyra för lokal. Om du vill ta ut moms på hyran så måste följande villkor vara uppfyllda:

- att din hyresgäst stadigvarande använder den hyrda lokalen i en momspliktig verksamhet.
- att uthyrningen sker på heltid. Kravet på stadigvarande användning anses därför inte uppfyllt vid uthyrning, t.ex. två timmar tre dagar i veckan.
- att hyresavtalet gäller för obestämd tid eller för minst ett år, alternativt att uthyrningen pågått minst ett år genom att ett kortare avtal inte sagts upp och då förlängts automatiskt.

Lennarts Matte

Tack för svar! Kan jag tolka det som att jag inte behöver ta ut moms på vidarefaktureringen även om både mitt AB och den jag vidarefakturerar är momspliktiga verksamheter?

Fredrik Stigsson

Hej!

Citat från: Lennarts Matte skrivet mars 28, 2017, 05:19:40 PM
Tack för svar! Kan jag tolka det som att jag inte behöver ta ut moms på vidarefaktureringen även om både mitt AB och den jag vidarefakturerar är momspliktiga verksamheter?
Japp.