Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Förbättringsutgift på annans fastighet

Startat av Kiki, mars 16, 2017, 10:08:53 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

Kiki

Hej,

vi har i en tidigare tråd pratat om det här med förbättringsutgiften på annans fastighet, där vi sagt att det är ok att skriva av i takt med hur länge hyresavtalet gäller.
Nu får vi detta år ännu mer utrymme vi kan hyra och blev frågade om vi kan tänka oss förlänga själva hyresavtal.
Förra årets utgifter har jag lagt på 4 år (så länge avtalet skulle gälla).
Utgiften i år 3 år (så var det planerad).

Om vi nu bestämma oss att förlänga avtalet ytterligare 2 år, skulle så klart detta årets utgift påverkas. Men hur jag med förra året som jag lagt på 4 år. Får jag skriva av det i den planerade takten eller ska jag lägga ingående värdet på årets utgifter och fördelar avskrivningen på den nya avtalslängd?
Låter kanske mer rimligt eller?

Tack för hjälpen...

//

Fredrik Stigsson

Hej,

om du förändrar avskrivningsplanen så får du inte påverka de avskrivningar som redan är gjorda. Den nya avskrivningsplanen (avskrivningstiden) tillämpas på det kvarvarande ingående saldot.

Om din avskrivningsplan från början var att skriva av 400 000 på 4 år och du har skrivit av 200 000 under två år så skall du om du ändrar avskrivningsplanen till 6 år skriva av 200 000 under resterande 4 år (50 000 SEK per år).

"Enligt Srf konsulternas uppfattning ska ingen retroaktiv omräkning ske om avskrivningsplanen ändras till följd av omprövning. Kvarvarande bokfört värde på anläggningstillgången, minskat med eventuellt fastställt restvärde, fördelas ut över den kvarvarande nyttjandeperioden enligt den nya avskrivningsplanen."
Omprövning av avskrivningsplan

Kiki

Hej,

tack för det, det var det jag tänkte också. 8)

//