Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Kreditfakturan saknas

Startat av Kiki, januari 27, 2017, 02:11:56 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Kiki

Hej,

jag har följande fråga.
Gäller AB, kontantmetod.

Vi fick en faktura datum 16.12.2016 på 6000,- plus 25% moms.
Det har funnits diskussion om att vi ska få en kreditnota. Den har tyvärr inte kommit hittills, och eftersom den, som tar hand om det, är på semester, räknar jag inte med en lösning innan momsdeklarationen behöver lämnas.

Om vi nu verkligen få kreditnotan så utställs den väl med datum år 2017. Om jag förstår det rätt ska denna händelse sen bokförs och moms redovisas i den period krediteringen sker?
Hur hanterar jag då fakturan från 2016?
Och vad händer om jag nu beslutar att inte ta upp faktura och leverantören ångrar sig med att kreditera beloppet? Då stämmer varken min momsdeklaration och mitt resultat.....

Någon som vet hur det kan lösas?

Tack så mycket..
//

Kiki

Hej,

ville ha klar för mig. Gjorde så här:

2440 kredit fakturabelopp
2641 ing. moms
1684 fordring hos leverantörer

Får se när leverantören kommer med underlag. Vägrar dem att skicka en kreditfaktura bokförs det helt enkelt under 2017. Rätt? :P

// 8)

Fredrik Stigsson

Hej,

egentligen så skall du vänta till dess att kreditfakturan kommer innan du bokför bort den ingående momsen avseende leverantörsfakturan.

Om jag förstår det rätt ska denna händelse sen bokförs och moms redovisas i den period krediteringen sker?
Ja, det stämmer.

Kiki

Hej,

ok. Men då har jag gjort det inte på fel sätt nu eller?
Bokförde ingående moms på period 2016, och en fordran hos leverantören.

Kommer kreditfakturan 2017 bokas momsen ut fast att det påverkar 2017. Själva kostnaden hamnar på 2016 eftersom den bokfördes som fordran.

Stämmer det inte? Tänker jag fel?

// 8)

Fredrik Stigsson

Hej,

kostnaden kommer inte att hamna på år 2016 om du bokför leverantörsfakturan så här:
Citat från: Kiki skrivet februari 01, 2017, 11:11:15 AM
Hej,

ville ha klar för mig. Gjorde så här:

2440 kredit fakturabelopp
2641 ing. moms
1684 fordring hos leverantörer

Om kostnaden skall hamna på år 2016 så skulle du använt ett kostnadskonto istället för konto 1684. Kreditfakturan bokför du under år 2017.

Kiki

Helt rätt..blir förvirrad nu.
Det jag egentligen är ut efter är att beloppet INTE ska kostnadsföras eftersom vi inte ska stå för denna utgift. Tyvärr är ärendet fortfarande inte reglerat och jag inväntar fortfarande kreditfakturan. Vi får se.


//

Fredrik Stigsson


Kiki