Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

AB, rätta till tidigare års ink2

Startat av mohlin, januari 18, 2017, 01:01:50 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

mohlin

Huvaligen, att man ids...

Jag är nybörjare på detta och känner att kollen brister en aning, har haft problem med bokföringen redan från början, en anställd skulle ordna med det men det gick åt skogen, hyrde därefter in dyra konsulter från Lrf men de verkar ha rört till det ännu mer.

Iaf, det jag har gjort är att jag har bokfört allting på nytt, och det krävdes verkligen för när jag gick igenom materialet såg jag att den tidigare anställde hade lämnat fakturor åt sitt öde (icke bokförda) och avrundningen var aningen inkonsekvent osv. Valet av konton var också skrattretande. Men men. Nu har jag iaf bokfört allting från början och tvekar inför vad som återstår och hur jag fyller ut ink2 - som jag hade tänkt få rätt siffror på för första gången!

Jag har alltså gjort all löpande bokföring samt även momsavstämning & avstämt skattekontot månad för månad. Allt detta finns nu i mitt bokföringsprogram, men vad fattas, hur brukar det se ut när man "stänger året"?
-Årets särskild löneskatt (som är 24,26% av SPV minns jag rätt bokstavskombination nu?)
-Årets skatt


Jag har bokfört den beräknade löneskatten från år 1 och efter det har jag ett resultat på 3387. Vidare har jag skattefria ränteintäkter från mitt skattekonto (pyttsar bara in pengar där och så får de ta slut varpå jag repeterar en insättning av en större summa...) om 95 samt icke avdragsgilla kostnader om 500.
Då får jag alltså 3387 - 95 + 500 = 3792


Och det är på dessa 3792 jag räknar ut inkomstskatten?
26,3% för det aktuella året ger mig 997 i så fall.

Då är frågan: bokför jag detta i mitt bokföringsprogram så minskas ju resultatet till 2795, men iaf så har jag förstått att ink2 & min bokföring inte är samma sak, typ. ;-)
Dessa 2795:- bokför jag som årets resultat och återinför nästa år igen, konton: 2091 - 2098

År 2 har jag ett resultat i bokföringen efter löneskatt på –62964
Därtill har jag 605 i icke avdragsgill kostnader samt 26 kr i intäktsränta. Detta år har jag även 932 i kostnader från kontot 8423, skall dessa tas med på ink2:an?

Och vidare skall År 1's 2795 som ju var vinst År 1 påverka årets resultat som jag sedan bokför till−60169 (skatt år 2 = 0). I bokföringsprogrammet så blir ju årets resultat (2099) påverkat av tidigare års vinst/förluster, är detta korrekt, jättebra för jag kan ju se alla fyra årens totala resultat men är det riktigt?
Och skall detta överskott från År 1 tas med i ink2 för År 2? Eller är det bara underskotten man för vidare i ink2:an? Och underskottet bara år 1 eller helt till dess att man har "tömt" det?

Jättemånga frågor och rörigt resonemang med många sidospår men jag misstänker att det finns någon som förstår mig och som förhoppningsvis kan hjälpa mig att bena ut mina frågor så att jag äntligen (efter 4 år!!!) får ordning på allt.

Tusen hjärtligt tack på förhand!

Återkommer med år 3 & 4 när jag har fått ordning på och matat in rätt siffror för år 1 & 2 :-)
Mvh
Micke

Fredrik Stigsson

Hej!

Bokföringen avslutas med att man bokför årets skatt och därefter årets resultat. Särskild löneskatt på pensionskostnader bokförs innan man beräknar årets skatt eftersom den särskilda löneskatten på pensionskostnader påverkar årets resultat.

Särskild löneskatt på pensionskostnader
Om du har pensionskostnader, exempelvis premier till en pensionsförsäkring så skall årets utgift för det här beskattas med 24,26 % och den beräknade skatten är en avdragsgill kostnad.

Exempel, utgifter för pensionsförsäkringspremier om 10 000 SEK:
2514; Särskild löneskatt på pensionskostnader; Kredit; 2 426
7533; Särskild löneskatt på pensionskostnader; Debet; 2 426   

Årets skatt
Det skattemässiga resultatet är 3 792 och du har beräknat årets skatt till 997.

8910 Årets skatt; Debet; 997
2512 Beräknad inkomstskatt; Kredit; 997

Årets resultat
Ditt resultat före skatt är 3387 SEK och du har bokfört årets skattekostnad om 997 SEK, årets resultat i bokföringen blir därför 2 390 SEK (3387-997).

2099 Årets resultat; Kredit; 2 390
8999 Årets resultat; Debet; 2 390

När du har bokfört in årets resultat så skall balansrapporten balansera, det beräknade resultatet från balansrapporten skall vara 0 (Tillgångssidan är lika med skuldsidan). I din inkomstdeklaration så kommer du att utgå från 2390 som årets resultat, du kommer därefter att lägga till 997 (årets skatt), 500 (ej avdragsgilla utgifter) och dra ifrån 95. Det skattemässiga resultatet i inkomstdeklaration skall bli 3 792.

År 2
Årets resultat från föregående år (2 390 SEK) skall disponeras av årsstämman, årets resultat från föregående år flyttas över från konto 2099 till konto 2091 "Balanserad vinst eller förlust". Om stämman beslutat om utdelning så tar du medel från konto 2091.

Exempel:
2099 Årets resultat; Debet; 2 390
2091 Balanserad vinst eller förlust; Kredit; 2 390

Under år 2 har du en förlust och då skall du inte beräkna årets skatt, årets skatt skall vara 0 SEK. Det är bara underskott som förs vidare i Inkomstdeklaration 2, under år 2 så kommer du att få ett underskott i inkomstdeklarationen som du för vidare till Inkomstdeklaration 2 under år 3.