Kontrolluppgift KU 10/skattefri förmån var?

Startat av sukorn, januari 16, 2017, 06:04:34 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

sukorn

Hej
Vilken ruta kryssar man i på KU10om en person fått en förmån från bolaget som är skattefri? Det gäller en ögonoperation.
Jag försöker att läsa ut det men på rsv står det att skattefria förmåner EJ ska redovisas på kontrolluppgiften, vad gäller egentligen?

Fredrik Stigsson

Hej!

Du skall inte redovisa skattefria förmåner på kontrolluppgiften.

Cordula

Inte heller när det gäller resor? Jag sätter ett kryss i ruta 50 (bilersättning enligt schablon) när det handlar om skattefri milersättning?! Är det fel? Trodde att skatteverket behöver veta detta för att kolla att man inte får dubbel ersättning: Det beloppet som överstiger 10.000 kr per år samt ersättning från arbetsgivaren?!

sukorn

#3
Ok, men jag tycker det är konstigt då vår revisor sa att-"glöm inte att kryssa in en ruta på kontrolluppgiften att han fått förmån från företaget."
Försökt ringa skatteverket här ngn vecka men där är det omöjligt att komma fram verkar det som.
Tack ändå för svar! :)

Ok, idag kom jag äntligen fram till skatteverket och det är ruta 47 som ska bockas i för underlag för denna förmån, även om den är skattefri ska man upplysa om att man fått en förmån.

Fredrik Stigsson

#4
Hej!

Ok, tack för återkopplingen. Bilersättning (ruta 50) är en kostnadsersättning, inte en förmån.