Affärer som jag inte registrerat SNI koder till

Startat av Koss371, januari 05, 2017, 05:20:57 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Koss371

Hej
Får jag lov köpa och exportera en företagsbil (behålla momsen, sälja momsfritt till utanför Eu) om jag driver en byggfirma (enskilt firma)? (Kan lägga till SNI koden efteråt)
Tack på förhand

Fredrik Stigsson

#1
Hej,

du får köpa och exportera en företagsbil. Du får normalt inte avdrag för momsen som ingående moms när du köper en personbil eller en lätt lastbil, moms som inte är avdragsgill som ingående moms dras av som en kostnad. Momsen är avdragsgill som ingående moms vid återförsäljning i bilhandel, uthyrning i biluthyrningsverksamhet, taxitrafik, transport av avlidna och körkortsutbildning. Vid köp och försäljning av begagnade bilar (vid inköp utan moms) så kan reglerna om vinstmarginalbeskattning tillämpas avseende återförsäljning i bilhandel.

SNI-koder används av Statistiska Centralbyrån (SCB) för statistiska ändamål, om du avser att köpa och sälja bilar i din verksamhet så kan du uppdatera din verksamhetsbeskrivning hos Bolagsverket och lägga till en SNI-kod för detta.

Utdrag från Skatteverkets hemsida, länk nedanför:
Försäljning av bilar till ett land utanför EU
Säljer du en bil som levereras till en plats utanför EU är det export. Exporten är momsfri.

Även en bil som du säljer i Sverige anses vara exporterad om följande villkor är uppfyllda:
- Bilen är tillfälligt registrerad enligt lagen (2001:558) om vägtrafikregister
- Köparen är en privatperson som är bosatt eller vistas stadigvarande i ett land utanför EU.
- Du kan visa att bilen varaktigt förts till en plats utanför EU före utgången av sjätte månaden efter leveransen.
- Du blir själv skattskyldig för försäljningen vid utgången av den sjätte månaden efter leveransmånaden om du inte kan visa att fordonet förts till en plats utanför EU innan dess. Ansökan om tillfällig registrering gör du hos Transportstyrelsen.

Du kan i efterhand redovisa en försäljning som export genom att använda bestämmelserna om försäljning till turister och andra besökare bosatta utanför EU (taxfree).

Export av bilar ska du redovisa i ruta 36 i deklarationen (Försäljning av varor utanför EU).

Läs mer om bilar och moms (Skatteverket)

Koss371

Tack för svaret! :)
1. Alltså får jag göra vilken affär som helst och sedan lägga till rätt SNI kod? SNi koderna som jag har för tillfället begränsar alltså inte mina möjligheter till olika affärer.
2. Jag  köper bilen för sälja vidare, (bilhandel). Köper för 50 tkr inkl. moms(25%). och får in 10tkr ingående moms senare. Säljer för 45tkr utanför Eu. Alltså är 45000-40000= 5000kr vinst. Vinstmarginalbeskattning innebär då att 4000 är mina pengar och 1000 kr är utgående moms. Från dessa 4000 tar jag mina kostnader, t.ex. rekond 2000(ex moms, då den avdrages innan). Och då är vinsten 2000 kr. Dessa 2000 ska beskattas.
Kan du visa ett exempel med kontokoder och vinstmarginalbeskattning i bilhandel?


Fredrik Stigsson

Hej!

1. SNI-koderna begränsar inte dina möjligheter till affärer.
2. Se följande länk för mer information, Bokföra vinstmarginalbeskattning