Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Periodisering eller inte?

Startat av Kiki, september 12, 2016, 03:25:01 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Kiki

Hej,

vi behöver skaffa ett lager. Innan det befintliga utrymme som ska hyras kan användas som lager för ut- och ingående godshantering behöver vissa gräv/betongarbeten utföras.

Låt oss anta att kostnaderna kommer att hamna på ca. 200 000 sek netto.
Hur ser kostnadsfördelningen ut? Måste vi avskriva detta? Vi kommer fastställa hyran på 4 år och sedan ska vi förhandla vidare.
Då vi framförhandla ett 4 års avtal var min tanke att skriva av detta på 4 år.  Är det rimligt eller finns det något lag som styr detta?

tack för hjälpen...
// 8)

Fredrik Stigsson

#1
Hej,

i och med att arbetet avser en hyrd lokal så handlar det här om förbättringsutgifter på annans fastighet (ej reparationer). Huvudregeln enligt K2 är att en korrekt nyttjandeperiod bedöms för varje tillgång. Det är däremot tillåtet att bestämma avskrivningstiden till vissa angivna perioder.

Utdrag från K2
10.6. Förbättringsutgifter på annans fastighet ska redovisas som en materiell anläggningstillgång i posten Förbättringsutgifter på annans fastighet, om nyttjanderättshavaren bekostat utgifterna och övriga förutsättningar för aktivering är uppfyllda.

10.24. Nyttjandeperioden för förbättringsutgifter på annans fastighet får bestämmas till
a) 10 år för täckdiken, samt
b) 20 år för annan förbättring.

Kiki

Hej och tack för svaret.

Är dock fortfarande osäker på hur lång tid jag då ska använda.
Avtalet löper från och med idag i 4 år. Är det ingen som säger upp löper det vidare.

Det är sannolikt att vi ha lagret längre, men inte 100%. Kanske Hyresvärden från sin sida säger upp....
Får jag då använda dessa 4 år? ...men vad händer om vi stannar längre?
Använder jag 10år men flytta ut efter 4 vad gör man då? ???

//tack för hjälpen och trevlig helg
8)

Fredrik Stigsson

Hej,

uppskatta den ekonomiska livslängden utifrån bästa förmåga och om hyresvärden säger upp avtalet innan det att förbättringsutgifterna har blivit fullständigt avskrivna så får ni kostnadsföra det kvarvarande värdet som ännu inte blivit avskrivet. En avskrivningstid om 4 år låter rimligt med tanke på att avtalstiden är 4 år men det är ni som får göra den här bedömningen.

Kiki

Hej igen,

så småningom trillar in alla kvitto och räkningar för denna ombyggnation av lagret jag pratade tidigare om.
Efter jag har läst lite mer om förutsättningar för aktivering om tillgången undrar jag det ena och andra:

1: Vad menas med aktivering? Kostnader som jag inte har rätt att aktivera som en förbättringsutgift på annans fastighet...får jag inte dra av denna kostnad?
2: Uppenbarligen får jag inte summera ihop alla tillhörande utgifter och bokföra alla på 1120. Utan endast dessa som höja värdet. Ex ett fönster som endast byts ut men inte är någon förbättring än fönstret som fanns innan får inte tas med....??
Har nu tänkt på följandet:
Följande utgifter ingår i ombyggnationen:

arbetskostnader
material
små kostnader av material
ny port och montering
betong (själva betong, leverans och arbete)
byggnation av väggar för brandskydd och separation till grannens lager del


Nu var min tanke att köpt material på typ 2000-5000 sek för varje post bokförs som kostnad direkt.
Ny port, leverans och byte och inbyggnation tar jag upp som tillgång - anpassning och bättre port som innan
Samtliga betong arbeten samt själva betong och väggar tar jag upp som tillgång - väsentligt höjd värde samt något som inte fanns tidigare.

...på det sist nämnda uppstår följande fråga...betonggolv fanns ju tidigare, fast att rakt utan fall. Vi grävde ut detta körde bort det, och fyllde på med sand igen, samt ny betong levererades fast att nu med fall, så att man kan köra ner till lagret med truck som inte gick tidigare.

Eftersom det kan anses som en förbättring var min tanke att bokföra just det med betong (arbete och material) som en tillgång.
Tror ni detta är rimligt?

// 8)

Fredrik Stigsson

Hej!

1: Vad menas med aktivering? Kostnader som jag inte har rätt att aktivera som en förbättringsutgift på annans fastighet...får jag inte dra av denna kostnad?
Aktivering innebär att man bokför en utgift som en tillgång eller att man omför en kostnad till en tillgång. Utgifter som du inte får aktivera skall redovisas som kostnader. Jag använder begreppet utgift eftersom en utgift inte är klassificerad, en utgift kan bokföras som en tillgång eller en kostnad.

Tror ni detta är rimligt?
Jag tycker att ditt resonemang är rimligt.


Kiki

Tack så mycket för hjälpen!

Ha en trevlig helg.
// 8)

Kiki

Hej,

det tillkommer en följdfråga.
Som ja sa ovan har vi haft utgifter som bokfördes på konto "förbättrings utgifter på annans fastighet".
Då avtalet för denna fastighet löper på 4 år skriver jag av utgifterna på 4 år.

Nu är det så att det tillkommer vissa arbeten även detta år då arbeten inte blivit klara i sin helhet 2016. Hur gör jag nu? Eftersom det inte blir så himla mycket jämfört med vad som gjordes förra året tänkte jag kostnadsföra det direkt.?

MEN:
Vi köpte en port för ca. 70 000 sek. Förskottsbetalades i sin helhet 2016, levererades 2017. Den gamla ska demonteras och den nya monteras. Detta ingår väl i förbättringsutgifter.
Men jag kan inte bokföra utgiften på året 2016, då den levererades först 2017. Då den kommer från annat EU land ska även momsen först redovisas detta år.

Är lite osäkert på hur jag gör på bästa sättet. Om utgiften bokförs 2017, då är ju avskrivningen endast 3 år kvar. Är det rimligt? :-\

Tack för hjälpen.

//

Fredrik Stigsson

Hej!

Jag tycker det är rimligt att du lägger till utgiften om 70 000 SEK till "förbättringsutgifter på annans fastighet" och skriver av detta belopp på 3 år.

Kiki

Tack för det snabba svaret!
Trevlig helg.. :)

//