Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Bokföra konferenslokaler och mat

Startat av Snöskottaren, augusti 15, 2016, 01:57:19 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Snöskottaren

Jag håller kurser för både mina egna anställda och andra företag. Jag har således kostnader för lokaler, mat och fika med vet inte riktigt hur jag ska bokföra detta. Ibland fixar jag maten själv och bara hyr en lokal och ibland bokar jag konferenslokal. Kurserna varierar från att vara bara egna anställda till att vara bara kunder och allt däremellan. Därför blir jag lite osäker på hur jag ska bokföra detta. Det här är kurser som alla deltagare måste gå för att kunna utöva sitt yrke.

Några exempel;

Exempel 1. Konferenslokal med mat, 300 kr per person. Totalt 10 deltagare varav hälften egna och hälften kunder.

Exempel 2. Bokning av bygdegård 1000 kr. Mat och fika 600 kr, bara betalande kunder. Totalt 1600 kr

Exemepl 3. Bokning av bygdegård 1000 kr. Mat och fika 600 kr, bara egna anställda. Totalt 1600 kr.

Hur skulle ni bokföra detta?

Fredrik Stigsson

#1
Hej!

Jag skulle lagt till ett eget konto, exempelvis 6591 Kostnader för utbildning, för att bokföra kostnaderna avseende utbildning. För er egna personal så räknas måltid vid utbildningar som intern representation. Vid intern representation är måltider skattefria (ingen förmånsbeskattning), men enbart 90 SEK exklusive moms per person är avdragsgillt.

Konton för intern representation:
7631 Personalrepresentation, avdragsgill
7632 Personalrepresentation, ej avdragsgill