Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Fakturering och bokföring småbelopp

Startat av Cordula, maj 05, 2016, 08:47:08 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Cordula

Jag har tagit över bokföringen för ett par som gör onlinehandel. Småbelopp är det, och speciellt paypalbetalningar handlar om 40- 80 kronor per beställning och faktura. Massvis fakturor med småbelopp alltså. Jag sitter här med fyra pärmar för första kvartalet och vet inte hur jag ska hantera detta. Och de själva sitter hela dagen och skriver fakturor. Tröttnar på det också, helt klart.

Än så länge skriver de faktura för varje betalning. Första fråga: Är de tvungna att göra det?
Men ifall att de inte behöver: Hur får jag fram ett bokföringsunderlag?
Får man göra dagsrapporter med dagsförsäljningen?

Hur kan jag förenkla för mig och för dem?

Fredrik Stigsson

Hej,

PayPal skickar ut ett kvitto på transaktionen via e-post och därmed behöver man inte skapa ett annat kvitto om inte kunden begär det. Flera likartade affärshändelser får dokumenteras med en gemensam verifikation enligt bokföringslagen (1999:1078). Det här innebär att försäljningstransaktioner får bokföras med en verifikation, man kan använda månadsjournaler som bokföringsunderlag för kundfakturor, inbetalningar, leverantörsfakturor och utbetalningar.

Ett affärssystem kopplat till e-butiken skulle underlätta bokföringen avsevärt, Fortnox har bra internetbaserade lösningar för administration.

Utdrag från Bokföringslagen:
6 § För varje affärshändelse ska det finnas en verifikation. Om
företaget har tagit emot en uppgift om affärshändelsen i den
form som anges i 7 kap. 1 § första stycket, ska denna uppgift,
i förekommande fall kompletterad med uppgifter enligt 7 och 8 §§, användas som verifikation.

Om det behövs med hänsyn till arten av den mottagna
verifikationen, får bokföringen grundas på en särskilt
upprättad hänvisningsverifikation.

Flera likartade affärshändelser får dokumenteras genom en
gemensam verifikation. Vid försäljning av varor och tjänster
mot kontant betalning får även inbetalningarna under en dags
försäljning dokumenteras genom en gemensam verifikation. Den
gemensamma verifikationen får då utgöras av uppgifter från en
kassaapparat, kassarapport eller annan uppgift som anger summan
av mottagna betalningar. Lag (2010:1514).

Cordula

Tack. Jag misstänkte redan att det inte är nödvändigt att skriva fakturor med småbelopp. Det är för mycket arbete för ingenting, och allt ska ju vara rimligt också.