Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Revision ekonomisk förening

Startat av Cordula, april 20, 2016, 10:53:29 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

Cordula

Jag ska för första gången fungera som revisor för en ekonomisk förening och frågar mig hur långt mitt ansvar går. Jag ska kolla balansrapporten, det är helt klart, och jag ska kolla om det ser bra ut. Men intäkterna då? Hur långt ska det gå att kontrollera detta?

Dessutom finns det någon ingående saldo på ett skuldkonto (Collectum) som jag tror är fel. Men den tidigare revisorn hade godkänt detta. Jag ifrågasätter eftersom skulden aldrig har bokats bort med hela beloppet, och hon som tog hand om bokföringen kan inte riktigt svara på det heller. Säger att den tidigare revisorn inte hade varit så bra.

Sedan är det lite grejer med kassan. Ingen kassabok, ibland bokfördes fakturor på det osv. Jag ser att de kontrollerade och att de korrigerade, men jag kan inte riktigt godkänna detta. Men att göra om hela bokföringen går inte, det handlar om flera kostnadsställen med många långtidsarbetslösa och knappt 700 verifikationer. Och som sagt, den tidigare revisorn verkar ha varit väldigt generös i sin bedömning.

Lite vägledning? Hur långt går mitt ansvar?

Fredrik Stigsson

Hej!

Enligt Revisionslagen (1999:1079) gäller följande:

5 § Revisorn skall granska företagets årsredovisning och bokföring samt företagsledningens förvaltning. Granskningen skall vara så ingående och omfattande som god revisionssed kräver. Om företaget är moderföretag, skall revisorn även granska koncernredovisningen och koncernföretagens inbördes förhållanden.

6 § /Träder i kraft I:2016-01-01/ Revisorn ska efter varje räkenskapsår lämna en revisionsberättelse till företaget. Bestämmelser om berättelsens innehåll och den tidpunkt då den ska lämnas till företagsledningen finns i 27–32 §§.
   Om företaget är ett moderföretag, ska revisorn även lämna en koncernrevisionsberättelse enligt bestämmelserna i 33 §. Detta gäller inte om moderföretaget enligt 7 kap. 2, 3 eller 3 a § årsredovisningslagen (1995:1554) inte behöver upprätta koncernredovisning. Lag (2015:822).

7 § I samband med revisionen skall revisorn till företagsledningen framföra de erinringar och göra de påpekanden som följer av god revisionssed. Bestämmelser om erinringar finns i 34 §.

37 § En revisor som när han eller hon fullgör sitt uppdrag uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar företaget ska ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig lag om årsredovisning. En revisor ska även ersätta skada som uppsåtligen eller av oaktsamhet vållas av revisorns medhjälpare. I fall som avses i 36 § andra stycket denna lag och 3 kap. 1 § lagen (2009:62) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism svarar dock revisorn endast för skada på grund av oriktiga uppgifter som revisorn eller revisorns medhjälpare har haft skälig anledning att anta var oriktiga.
   Om ett registrerat revisionsbolag är revisor, är det detta bolag och den för revisionen huvudansvarige som är ersättningsskyldiga. Lag (2010:837).