BRF, bokning av skattefordran och fastighetsskatt

Startat av Cordula, februari 18, 2016, 03:53:55 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Cordula

Stort problem, eller kanske tankefel av mig? Tog över bokföringen av en BRF och blir tokig med skatten.

Tidigare konsulten bokförde den betalda preskatten som skattefordran och jag fortsatte med det för januarimånaden så att hela 2014- års- preskatt hamnar på kontot för skattefordran.
Men samtidigt hade hon följande bokslutspost: fastighetsskatten som upplupen kostnad. Jag bokade tillbaks på 01 januari, och då hade jag alltså fastighetsskatten redan som kostnad i resultaträkningen. Nu kom slutskattebeskeden, och jag vet inte hur jag ska bokföra.

Normalt hade jag krediterat skattefordran med hela beloppet och debiterat fastighetsskatt och kontot; tillgodobeloppet hade nämligen betalats ut till BRFs konto. Men då har jag dubbel fastighetsskatt i resultaträkningen.

Raderar jag min tillbakabokning, då har jag väl den riktiga fastighetsskatten, däremot stämmer inte balansrapporten.

Kollade resultaträkningen för 2014. Där finns fastighetsskatten, men bara den som borde ha betalats under 2014. Det är väl något som jag inte fattar eftersom resultaträkningen för förra året stämmer...

Hur ska jag göra??

Redigering: Har nu varit ute i den friska luften och kom på en lösning. Jag bokför som jag egentligen ville och gör helt enkelt samma bokslutsdisposition som den tidigare konsulten. Då har jag rättat till fastighetsskatten i RR. Detta sätt känns fel för mig, jag hade gjort annorlunda, men nu tog jag ju över och måste väl fortsätta med hur hon gjorde.