Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Import av varor, tull

Startat av Anna-Lott, februari 18, 2016, 02:29:29 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Anna-Lott

Hej,
En person i enskild firma har köpt böcker från USA till sin firma. Hon har betalat med privata pengar. Detta ska nu bokföras i företaget. Min fundering gäller tullen.
Hon har inte betalat någon tull på detta. Visst ska detta tas upp på momsdeklarationen numera? Någon som kan förklara hur man går tillväga.

Samma person har också köpt in andra varor och då fick hon betala vid utlämningsstället och på kvittot står det tull/moms x:-.
Hur handskas man med det?

Fredrik Stigsson

Hej!

När det gäller inköp av privatpersoner så är det fortfarande tullverket som hanterar importmomsen. Det är endast näringsidkare som skall redovisa importmoms till Skatteverket.

Anna-Lott

Ok, men om kostnaden ska tas upp i den enskilda firman och ingen tull betalats på det första exemplet. Ska hon då privat deklarera det till tullverket och bara bokföra kostnaden för böckerna i företaget? Jag förstår inte riktigt.

Fredrik Stigsson

Citat från: Anna-Lott skrivet februari 19, 2016, 03:58:15 PM
Ok, men om kostnaden ska tas upp i den enskilda firman och ingen tull betalats på det första exemplet. Ska hon då privat deklarera det till tullverket och bara bokföra kostnaden för böckerna i företaget? Jag förstår inte riktigt.
Om hon har betalat tull och moms vid utlämningsstället så bokför du det som ett vanligt inköp i Sverige.

Om du skall ta upp importmomsen i skattedeklarationen för moms så redovisar du både utgående och ingående moms på beloppet inklusive tull. (Bokföra inköp av varor på import)

Cordula

Jag skulle bokföra det som en ägarinsättning. Ingen redovisning av tull eller moms till skatteverket.