Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

avskrivning igen

Startat av Kiki, februari 05, 2016, 01:31:51 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Kiki

Hej,

jag fastnar som vanligt vid avskrivningar.

Jag skriver av enligt plan med 20% för varje inventarier.

Jag har ett ingående värde på 120 000sek
köpt under året 87 000 sek

Jag har ett excel blad där jag antecknar anskaffningskostnader, avskrivningstid på 5 år och skrev in avskrivningsbelopp per år.

Nu hamnar jag på uttalanden att det finns ett värde jag inte får understiger? Eller snarare att jag inte får skriva av för mycket?

Men om jag nu jämnt skriva av 20% per inventarie per år, samt gör ett inköp då blir mitt belopp ju högre så klart.

Exempel utifrån mina siffror:
120 000 + 87 000= 207000

då jag även har en immateriell tillgång på 30 000sek som skrivs av över 3 år

har jag ett avskrivningsbelopp på ca. 86 000 sek

dessutom har jag överavskrivningar kvar från första året när vi startade vårt AB som ska återföras 20 000sek.


Är detta ok?
Enligt huvudregel får jag endast skriva av med 30% på hela ingående värdet, men för kompletteringsregeln fungerar det ju inte...eller hur? Då har jag ju i alla fall ett högre avskrivningsbelopp än 20% eller 30% av ingående värdet.

Jag letade runt redan väldigt mycket...men tror att det kan lett leda till fel.

Jag tackar i förväg för er hjälp!!

// 8)

Fredrik Stigsson

Hej!

Om du skriver av med 20 % varje år så skall det inte vara några problem med hänsyn till kompletteringsregeln. Du skriver av varje tillgång för sig, 20 % av anskaffningsvärdet varje år. När en tillgång är helt avskriven (efter 5 år) så gör du inga avskrivningar på den här tillgången.

Kiki

Hej Fredrik,

tack för alla dina svar.
Jag är fortfarande väldigt glad över att detta forum finns! ;D

Trevlig helg.
// 8)

Cordula

Får man skriva av på tre år? Finns det speciella avskrivningsregler för immateriella tillgångar?