Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

bokföra över årsskiftet

Startat av viking, januari 29, 2016, 10:19:38 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

viking

Hej!

Jag har bildat enskilt firma, kontant fakturering. Vanligtvis så ska man ju bokföra när en faktura betalas, men detta gäller tydligen inte årsskiftet, där ska man bokföra det som hör till 2015 i december och det som hör till 2016 i januari.

Hur vet jag vad som hör till vilket år? Är det när uppdraget är utfört?
Vad gör jag om jag betalar medlemsbidrag, försäkring eller liknande i december och bidraget/ försäkringen... gäller 2016?

Tacksam för hjälp  :-\


Fredrik Stigsson

Hej!

En kundfordran uppstår när en faktura har skapats och då går man på fakturadatumet, om fakturadatumet är 2015-12-31 så innebär det här att den här fakturan är en kundfordran för 2015. En leverantörsskuld uppstår också när en faktura har skapats och det är fakturadatumet som indikerar det här, om fakturadatumet är 2015-12-31 så innebär det här att den här fakturan är en leverantörsskuld för 2015.

När det gäller kundfordringar och leverantörsskulder så går man på fakturadatumet. Man kan dock också behöva göra periodiseringar för förutbetalda kostnader, upplupna kostnader, förutbetalda intäkter och upplupna intäkter i samband med bokslutet.