Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Smartast redovisning för fastighetsbolag

Startat av SPKonsult, januari 22, 2016, 10:43:31 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

SPKonsult

Hej,

Behöver lite råd och bollplank  :D Hur är smartast att lägga upp redovisningen för ett fastighetsbolag som börjar köpa in fler fastigheter?

Tidigare har det funnits 3 fastigheter och varje fastighet har ett eget balanskonto (vilket har fungerat bra)
Så det finns 3 balanskonton för anskaffningen, 3 balanskonton för avskrivning, 3 balanskonton för mark osv.

Nu köps ytterligare en fastighet och jag vill ändra och förenkla redovisningen så att den blir smart, lättläst och korrekt. Det känns som att det blir en alldeles för lång balansräkning om man måste lägga upp nya balanskonton för varje fastighet.

Kan man använda ett balanskonto för anskaffning, ett balanskonto för avskrivning, ett balanskonto för mark osv?
Och sedan hålla isär de olika fastigheterna inom kontot? Systemen jag använder klarar det men vilket är mest smidigast och rätt?

Någon som vet hur andra fastighetsbolag lägger upp sin redovisning på ett smart sätt?

Och hur är smartast att göra med kostnaderna för fastigheten? Jag gör redovisning för åkerier och taxibolag där jag använder en kontoplan så att alla kostnader för taxibilar och lastbilar bokförs på 40xx konton. I årsredovisningen har jag på det sättet bra koll och anpassar även och skriver att det är Fordonskostnader istället för råvaror och förnödenheter som det annars blir...

Hur gör andra fastighetsbolag här? Bokförs kostnaderna på 40xx eller följer man grunden i BAS kontoplanen? Här skulle jag vilja ge rådet till fastighetsägaren att använda 40xx konton och sedan särskilja de från övriga externa kostnader och skriva i årsredovisningen att det är Fastighetskostnader. Men innan jag säger något vill jag ha lite på fötterna över hur andra gör. Det är ju inte heller säkert att hon vill att det ska bli till allmän beskådning vilka kostnader som hör till fastigheterna, det finns ju både för-/och nackdelar  :)

Tacksam för andras tankar kring detta  :D


Fredrik Stigsson

Hej!

Min rekommendation är att du håller isär fastigheterna i ett anläggningsregister (försystem) och att du bara använder en uppsättning av konton i bokföringen (ett balanskonto för anskaffning, ett balanskonto för avskrivning, ett balanskonto för mark osv).

Det är nog smidigast att utgå ifrån Bas-kontoplanen, det finns konton för fastighetskostnader i kontogrupp 51 i Bas-kontoplanen.