Höjd värde för hundar som ska tas upp som inventar

Startat av Cordula, januari 08, 2016, 12:53:21 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Cordula

Har man egen hästuppfödning finns det möjlighet att höja hästens värde när den tas upp som inventar. Gäller samma regel för hundar?

Ska nu hjälpa ett par med hunduppfödningsverksamhet. De hade köpt valpar för kring 9.000 kronor i Tyskland. Redan valparna hade varit dyrare här i Sverige. Nu är de vuxna, de har fått f-skatt för hundavel och hundarna ska tas upp som inventar i verksamheten. Är dock mycket mer värda än inköpspriset.

Hur gör man?

Fredrik Stigsson

Hej!

Du kan nog enbart aktivera inköpspriset för en avelshund i balansräkningen, du kan inte aktivera löpande utgifter såsom mat och försäkringar då detta inte är några förbättringsutgifter. K2-rekommendationen tillåter inte att materiella tillgångar värderas till verkligt värde.

Cordula

Det med mat och andra utgifter hade jag funderat på och kom också på att det inte går, men som sagt, för hästar går det att höja värdet när man tar in dem som inventarier som skrivs av, varför funkar inte det för hundar?
Har tagit kontakt med skatteverket, får vi se vad de säger. Jag återkommer om detta, kanske finns det fler som är intresserade av detta.

Fredrik Stigsson

Hej!

Det skall bli intressant att höra vad Skatteverket säger om det här och det är bra att du återkommer med svar.

Jag har inte läst regeringsrättens dom angående förbättringsutgifter för travhästar då jag inte har hittat den. Jag har däremot läst en artikel från Björn Lundén (http://www.blinfo.se/ar-en-hast-en-lagertillgang-eller-ett-inventarium-20111106) där det framgår att de träningsutgifter som direkt kan hänföras till instruktion/utbildning kan anses värdehöjande och därmed läggas till anskaffningsutgiften för en travhäst. Utgifter avseende en hund måste därmed anses vara värdehöjande för att man skall kunna lägga till dem till anskaffningsvärdet.

Cordula

Nu har jag fått svar av skatteverket. De skriver så här:

"När de startar sin firma ska de ta upp de tillgångar som hör till firman. Värdet på tillgångarna är marknadsvärdet. Härvid kan således hänsyn tas till exempelvis utbildningskostnader i den mån de ökat värdet på tillgångarna."

Tyvärr svarade de inte på frågan hur det funkar att föra över en valp från lagret till tillgångarna.

Fredrik Stigsson