Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

BRF och preskatt

Startat av Cordula, december 01, 2015, 10:40:50 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

Cordula

Om jag har förstått rätt så skattar en BRF bara för överskottet av näringsverksamhet. I detta fall är det uthyrning av lokal till en frisör. Det jag inte förstår är att de har haft ett underskott i många år, inkomståret 2014 var det ett minus på 319.000 kronor och ändå betalar preskatt på nästan 3.700 kronor per månad! Enligt kassörskan så handlar det inte om fastighetsskatt. Kan hon ha fel?

Jag ville ha kopior av den senaste inkomstdeklarationen, det enda som finns är dock INK2, detta första bladet med alla underlag för skatt. Och där står minuset också. Inga bilagor. Borde inte bilagor finnas också? Enligt skatteverket är det här det enda som har skickats in.

Enligt min räkning kommer de att ha ett plus i år. Första gången efter många, många år. Och jag förstår inte hur det där med minuset kommer tillstånd. Eller om det är jag som har fattat fel. Men årsavgiften och allt som hänger ihop med medlemmarna skattas ju inte.

Tips? Idé?

Fredrik Stigsson

Hej!

Skatteverket kan debitera preliminärskatt även om det är minusresultat. Det bästa sättet att justera preliminärskatten så att den blir rätt är att skicka in en preliminär inkomstdeklaration till skatteverket där man anger vilket skattemässigt resultat som förväntas under nästkommande år.