Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Kronofogden

Startat av Kiki, oktober 27, 2015, 04:42:44 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Kiki

Hej,

vi har följande situation:

vi sålde varor som vi aldrig fick betalt för. Har fått utslag av kronofogden, så skulden är fastställt. Hela detta ärende dröjer nu sedan många månader och jag börjar fundera på hur detta ska hanteras vid bokslut. Vi pratar om ca. 50 000sek inkl.moms fördelad på flera fakturor. Vi har även ansökt om utmätning hos kronofogden så eventuellt kommer vi få betalat någon dag.......men vi räknar inte med inbetalning 2015. >:(
Jag använder kontantmetod vid momsredovisningen så ingen moms har betalats hittills och ingen fakturan har bokförts än. Vi har AB.

Tanken var att boka fakturorna i samband med bokslutet och boka dessa mot kundförluster sen. Men vad gör vi om vi får betalat för det eller delvis nästa år, eller kanske först 2017? Så skulle det ju bli en intäkt som inte tillhör till rätt räkenskapsår.


En sak till som krånglar till det hela ännu mer. Efter kronofogden har fastställt skulden har kunden betalat 2000,- till vårt konto och angett ett fakturanummer. Men fakturabeloppet är 15 000,-
Jag har ingen lust att betala momsen för hela fakturabeloppet och själv endast fått betalt den lilla summan.

Har ni en lösning på detta?
Tack!
// 8)

Fredrik Stigsson

Hej!

Tanken var att boka fakturorna i samband med bokslutet och boka dessa mot kundförluster sen. Men vad gör vi om vi får betalat för det eller delvis nästa år, eller kanske först 2017? Så skulle det ju bli en intäkt som inte tillhör till rätt räkenskapsår.
Jag tycker att ni skall bokföra kundförluster för dessa osäkra fordringar. Om det skulle visa sig att ni får viss del av dessa fordringar betalda så blir det en intäkt i nästkommande redovisningsperioder. Det är näst intill omöjligt att till 100 % periodisera alla intäkter och kostnader till rätt perioder, redovisning bygger på bedömningar. Bedömningarna skall dock göras efter bästa förmåga och utifrån all tillgänglig information.

Kiki

God morgon, och tack för hjälpen. Då får vi se om det händer något fram till årets slut, annars blir det kundförluster.

// 8)