Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

BRF och skatt samt revisor

Startat av Cordula, oktober 06, 2015, 09:35:40 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Cordula

Är på gång att läsa in mig i ämnet BRF och fastnar trots att jag har köpt boken av BL. Det jag inte förstår är om en (privatägd) BRF skattar på årsavgifterna eller inte. Bokför man så har man ju ett resultat, men som jag förstår rätt så är det bara den delen med sidoinkomsterna som beskattas. Alltså inkomster av t.ex. extern uthyrda lokaler samt ränteinkomsterna som tillhör den delen. Men läser jag kapitlet om bokslut och årsredovisning så ser det ut för mig som om man även räknar årsavgifterna till beskattningsbar inkomst. Man skriver ju även av fastigheterna.

Sedan är det oklart för mig om en BRF behöver extern revisor eller inte. Som jag förstår så behövs inte det, men tydligt blir inte det.






Fredrik Stigsson

Hej!

Det är ingen skatt på inkomster som hör till fastigheten i privatbostadsföretag. Exempel på intäkter som inte ska tas upp är års- eller månadsavgifter, intäkter från hyresupplåtelser och upplåtelser
av reklam- eller antennplats.

Ett privatbostadsföretag beskattas inte för inkomster som hör till fastigheten. Med privatbostadsföretag avses en svensk ekonomisk förening (eller aktiebolag) vars verksamhet till minst 60 % består i att till de egna medlemmarna (delägarna) tillhandahålla bostäder i byggnader som ägs av föreningen (aktiebolaget), s.k. kvalificerad användning.

En bostadsrättsförening måste ha minst en revisor. Revisorn måste inte vara extern. En större bostadsrättsförening måste ha en auktoriserad revisor och man måste anmäla revisorn till Bolagsverket.

En större bostadsrättsförening är en förening som uppfyller mer än ett av följande villkor:
a) medelantalet anställda i företaget har under vart och ett av de två senaste räkenskapsåren uppgått till mer än 50,
b) företagets redovisade balansomslutning har för vart och ett av de två senaste räkenskapsåren uppgått till mer än 40 miljoner kronor,
c) företagets redovisade nettoomsättning har för vart och ett av de två senaste räkenskapsåren uppgått till mer än 80 miljoner kronor.

Cordula

Alltså går det bra om en medlem i bostadsrättsföreningen fungerar som revisor?

Fredrik Stigsson

Hej!

Alltså går det bra om en medlem i bostadsrättsföreningen fungerar som revisor?
Ja, det går bra.

En revisor ska (ej krav för auktoriserad revisor):
- ha den insikt och erfarenhet av redovisning och ekonomiska förhållanden som med hänsyn till arten och omfattningen av föreningens verksamhet krävs för att kunna genomföra uppdraget
- vara minst 18 år
- inte vara försatt i konkurs eller ha näringsförbud
- inte ha förvaltare enligt 11 kap. 7 § föräldrabalken.

Cordula

Tusen tack! Hade önskat mig att de där frågorna togs upp tydligare i boken. Det är ju därför man köper den...