Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Mässa

Startat av Kiki, oktober 05, 2015, 10:40:35 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

Kiki

Hej,

hur bör jag hantera kostnader för mässor? Mässan där vi ska delta äger rum 2016. Registreringsavgift ligger på mer än 5000 sek netto. Ska jag periodisera utgiften?
Själva monter faktureras 2016, så inga problem. Hur ser det ut med utställningsgreijer, det kan lätt kosta 60 000 sek alltihop, avskrivning? Periodisering?
Enligt bokföringstipsen bokföras allt när fakturan betalas (kontantmetod), fast att mässan där allt kommer att användas är ju först nästa år.
Har ni erfarenhet hur detta behandlas?

Tack för hjälpen... ::)

Cordula

Erfarenhet har jag inte, men jag skulle väl bokföra registreringsavgiften nu per en gång. Eller gäller den som handpenning och dras av från totalpriset?

Vilka utställningsgrejer handlar det om? Något som bara funkar när du har alla saker tillsammans, eller kan man ha det ena eller andra utan de resterande grejer? Hur mycket värde har dem då, kan de gälla som treårsinventarie?

Kiki

Hej Cordula,

tack för ditt svar.
Det första beloppet vi betalar nu är en typ av registreringsavgift, ca. 6000,- netto. Tyvärr dras det här inte av vid senare tillfälle, så själva monter betalas fullt nästa år.

Angående utställning kan vissa delar används för andra typ av presentationer också. Större mässor, enstaka delar på kanske mindre mässor. Flaggor med loggan och mindre marknadsförings prylar kan ju fördelas under åren. Jag hade själv också tänkt på typ 3 år i alla fall för det som är av högre kostnad. Vi kan räkna med ett belopp på sammanlagt ca. 60 000 - 80 000 sek.

// 8)