Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Köpa varor av mig själv

Startat av Fuertas, augusti 28, 2015, 02:29:18 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Fuertas

Har en enskild firma där jag nu från en leverantör kan beställa varor jag behöver själv och inte till företaget. Hur beter jag mig då för att s.a.s köpa från mig själv?

Dessutom, när jag får en faktura innehållande dels varor jag behöver för företaget, och dels varor jag säljer, måste jag bokföra på två inköpskonton då? Måste jag använda ett lagerkonto även om jag enbart köper för att sälja direkt på order från kund?

Fredrik Stigsson

#1
Hej,

du kan bokföra in lagervärdet på ett lagerkonto i samband med bokslutet, finns det inget i lager så behöver du inte bokföra något. Om du köper varor från ditt företag så handlar det om ett eget uttag av varor, läs mer om eget uttag av varor här.

I kontoklass 4 bokför du utgifter för varor som du avser att sälja vidare. När det gäller utgifter för varor som du avser att förbruka i verksamheten så bokför du det som förbrukningsmaterial, förbrukningsinventarier eller annat. Kontorsmaterial bokförs exempelvis på konto 6110 och reklamtrycksaker bokförs i kontogrupp 59.


Cordula

Beställer du för dig själv och inte får extrapris eftersom du är företagare kan du ju helt enkelt betala fakturan med dina privata pengar. Det vore väl det enklaste...