Korrigering av äldre felaktigt bokförd arbetsgivaravgift

Startat av Mikael_B, juli 23, 2015, 02:08:40 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Mikael_B

Jag har tagit över bokföringen för ett AB där jag upptäckt en äldre felaktigt bokförd betalning av arbetsgivaravgift i ett avslutat år. Av det skälet ligger fortfarande den betalda avgiften som en skuld. Den är alltså betald året efter, vilket har bokförts men mot fel konto. Jag kan inte korrigera något av åren, eftersom bokslutet ligger och jag vill inte röra till det för andra inblandade. Däremot kommer vi justera deklarationen för det året.

Jag tänker att det vore lämpligt att boka bort skulden mot ett annat balanskonto eftersom det inte är någon intäkt i vanlig mening och inte behöver synas i resultatrapporten. Vad finns det för lämpliga konton som ni sett användas för liknande justeringar?

Mikael_B

#1
Efter att ha ändrat i deklarationen för aktuellt betalningsår så blev det naturliga att boka bort den betalda skulden mot Balanserad Vinst/Förlust i det senare året, eftersom detta hade blivit effekten då om betalningen blivit korrekt bokförd från början. Detta får förklaras i årsredovisningen i en fotnot.