Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Momsdeklaration

Startat av Kiki, maj 28, 2015, 09:28:24 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

Kiki

Hej,

från och med det här året ska jag deklarera moms kvartalsvis. Nu dyker några frågor upp om tidspunkt för redovisning.
Än så länge bokför jag enligt kontantmetod.

Ingående och utgående moms redovisar jag när jag betalat respektive fått betalning.
Nu läste jag dock att andra regler gäller vid EU handel. Inköp av varor från annat EU land ska jag redovisa när varan levererats. Dvs. har jag betalat innan varorna anlände hos min svensk kund ska jag justera utbetalningen. Samma om jag egentligen har tid på mig att betala min leverantör. Eftersom varan ska redovisas i den period den levererats. Ok..rätt så här långt?

Vad händer dock med min försäljning? Ska jag även redovisa mina försäljning i respektive period när det rör sig EU handel?
Exempel:
En kund betalar i förskott 20% av fakturasumman den 15 juni.
Vi beställer varan inom EU
Varan anländer den 10 juli
kunden betalar resten.


Egentligen skulle jag ju redovisa utg.moms för förskottsbeloppet i period april-juni, och resten juli-sept.
Men varan kommer från EU, eller spelar inte någon roll vid försäljning utan bara vid inköp?

Det är dessutom så att i mitt exempel ingår även en del av varor som kommer från vårt lager här i Sverige det vore ju väldigt krångligt om den redovisningen av utg. moms skulle delas upp....

Någon som vet hur det ska vara rätt?

Tack
// :o

Fredrik Stigsson

Hej!

Nu läste jag dock att andra regler gäller vid EU handel. Inköp av varor från annat EU land ska jag redovisa när varan levererats. Dvs. har jag betalat innan varorna anlände hos min svensk kund ska jag justera utbetalningen. Samma om jag egentligen har tid på mig att betala min leverantör. Eftersom varan ska redovisas i den period den levererats. Ok..rätt så här långt?

Om du använder bokslutsmetoden (kontantmetoden) så redovisar du moms när du betalat eller fått betalt, det här gäller även vid EU-handel. Du bokför in leverantörsskulder och kundfordringar i samband med bokslutet och redovisar då även momsen som hör till dessa. Det är inte svårare än så :).

Kiki

Hej,
det vore ju jättebra om det är så. Jag frågar eftersom skatteverket svarade på min fråga och sa att det vid EU handel är andra reglar som gäller. Behöver jag inte ta hänsyn till denna krångel så länge jag inte byta till fakturametoden vore det rätt bra.
Om vi antar dock att jag använder fakturametod, då bokför jag ju när fordringen resp. skuld uppkommer, men med hänsyn tagen till leveranstillfället från EU? Även vid försäljning eller endast för inköp? Alltså jag köper in från EU, som jag säljer här inom SE. Alltså inga försäljningar till andra EU länder än SE.

Krångligt?? :P

//tack ;D

Fredrik Stigsson

#3
Citat från: Kiki skrivet juni 01, 2015, 06:02:51 PM
Hej,
det vore ju jättebra om det är så. Jag frågar eftersom skatteverket svarade på min fråga och sa att det vid EU handel är andra reglar som gäller. Behöver jag inte ta hänsyn till denna krångel så länge jag inte byta till fakturametoden vore det rätt bra.
Om vi antar dock att jag använder fakturametod, då bokför jag ju när fordringen resp. skuld uppkommer, men med hänsyn tagen till leveranstillfället från EU? Även vid försäljning eller endast för inköp? Alltså jag köper in från EU, som jag säljer här inom SE. Alltså inga försäljningar till andra EU länder än SE.

Jag tror att du krånglar till det lite. Leverans och fakturering sker normalt samtidigt. Om du använder fakturametoden så redovisar du moms när fakturan skickas (fakturadatum), fakturan skapas normalt när leverans har skett. Om du använder kontantmetoden så redovisar du moms när betalning skett och om du använder fakturametoden så redovisar du moms när faktura skickas eller när betalning sker om det inträffar innan fakturan skickas.