Faktura över årsskiftet (ska vara med i resultatet?)

Startat av Startgropen, maj 01, 2015, 05:49:04 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Startgropen

Hej,

Använder e-tjänsten Förenklat Årsbokslut (enskild firma) på Skatteverket för att skapa ett förenklat bokslut.

Enligt den tjänsten så får jag i ruta R11 Bokfört resultat: 400 000

Men om jag tar ut en Resultatrapport i mitt bokföringsprogram (SpeedLedger) så får jag Beräknat resultat: 350 000

Det ser ut som att en faktura jag skickade i december och fick betalt för i Januari är vad som ställer till det. Den är på 50 000 inkl moms och bokfördes under 2014 som:


KontonrKontoDebitKredit
1510Kundfordringar50 000
3010Försäljning40 000
2611Utg. moms förs inom Sv, ored10 000

Det känns ju som att antingen så är mitt förenklade bokslut fel eller min resultatrapport. Vad tror ni? Det är första gången jag har haft en faktura över årsskiftet så det är ny mark för mig.

Kiki

Hej,
tycker att din bokföring är helt rätt. Du bokför din inkomst som tillhör år 2014 som fordring. Helt rätt.
Nu har jag ingen erfarenhet av program som gör bokslut, jag bruka göra det själv.
Erbjuds kanske en support? Kanske är det någon inställning i programmet som är fel?

// 8)

Fredrik Stigsson

Hej,

din bokföringstransaktion är helt korrekt. Resultateffekten av denna transaktion är dock +40 000 och kan därför inte förklara skillnaden mellan det förenklade årsbokslutet och resultatrapporten i bokföringsprogrammet.