Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

avskrivning dataprogram?

Startat av Kiki, april 28, 2015, 07:02:34 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

Kiki

God morgon,

vi fick köpa ett programvara som är viktigt för vår verksamhet för att kunna lämna kostnadsförslag till kunder. Pris ca 32 000 sek. Det har köpts i Tyskland, dvs. inköp inom EU.
Fråga 1: är detta en vara eller tjänst? Vi har fått en CD skiva som installeras på dator, fast att det är licensen som betalas inte mjukvaran. Skulle gissa att det är inköp av tjänst från annat EU land?
Fråga 2: får jag dra av hela kostnad kostnad direkt? Eller behöver jag skriva av det i takt av typ 3 år?

Tack för hjälpen..
// 8)

Fredrik Stigsson

Hej!

Fråga 1: är detta en vara eller tjänst? Vi har fått en CD skiva som installeras på dator, fast att det är licensen som betalas inte mjukvaran. Skulle gissa att det är inköp av tjänst från annat EU land?
Ja, du kan bokföra inköpet som inköp av tjänst från annat EU land. Det är inte jättenoga, gäller bara hur momsen redovisas.

Fråga 2: får jag dra av hela kostnad kostnad direkt? Eller behöver jag skriva av det i takt av typ 3 år?
Om licensen gäller för mer än 3 år så bör ni ta upp programvaran som en immateriell tillgång. Om ni löpande måste betala licensavgift för att kunna använda programvaran så går det att kostnadsföra programvaran direkt.

Kiki

Hej och tack,

licensen gäller obegränsad, alltså vi köpte det hela, men leverantören redovisar det som typ försäljning av licens. Vi kan nu använda programmet så länge vi vill och så länge det är kompatibelt med det som behövs. Vi kan dock välja om vi vill ha support eller inte efter supporttiden på 6 månader har löpt ut.
I det fallet blir det svårt för mig att avgöra hur längre avskrivningstid som immateriell tillgång är rimlig, 3 år? Eftersom man bedömer att dataprogram utvecklas så snabbt?

Tack
// 8)

Kiki

En tilläggsfråga... vilket konto använder jag?

// :o

Fredrik Stigsson

Hej,

jag tycker det verkar som att programvaran kan användas i mer än tre år. Du kan skriva av programvaran över 5 år. Du kan använda konto 1040 "Licenser" eller exempelvis konto 1041 "Programvarulicenser" för att bokföra in anskaffningsutgiften för programvaran.

Kiki