Bokföra befarade kundförlust som härstammar från 2013

Startat av Casio, april 02, 2015, 02:09:42 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Casio

Hej!
Jag är ny på forumet och hoppas kunna få hjälp med två frågor inför firmans lilla bokslut.
Det är ett aktiebolag med mycket liten omsättning som bokför enligt fakturametoden.

Jag har ett par kundfodringar från 2013 som jag skulle vilja ta upp som befarade kundförluster i bokslutet för 2014. Hur bär jag mig åt för att bokföra detta på ett korrekt sätt. Moms på har såklart redan betalades in.

Vidare har jag ett par kundfodringar från 2014 som jag önskar "kreditera". Kunderna ska inte behöva betala. Skriver jag ut kreditfakturor och bokför per den sista december och kvittar mot inlagda kundfodringar samt momskonto? - så resultatet blir som att de inte funnits?


Tack på förhand, hoppas jag kan få svar


Med vänliga hälsningar

Fredrik Stigsson

#1
Hej!

Jag har ett par kundfodringar från 2013 som jag skulle vilja ta upp som befarade kundförluster i bokslutet för 2014. Hur bär jag mig åt för att bokföra detta på ett korrekt sätt. Moms på har såklart redan betalades in.
När du bokför befarade kundförluster så skall du inte återföra någon moms. (Bokföra kundförluster)

Vidare har jag ett par kundfodringar från 2014 som jag önskar "kreditera". Kunderna ska inte behöva betala. Skriver jag ut kreditfakturor och bokför per den sista december och kvittar mot inlagda kundfodringar samt momskonto? - så resultatet blir som att de inte funnits?
Ja, krediteringar av kundfordringar bokförs på motsatt sätt  jämfört med hur kundfordringarna bokfördes från början.

Försäljning:
1510 Kundfordran; Debet; 12 500
2611 Utg moms 25 %; Kredit; 2 500
3051 Varuförsäljning, 25 %; Kredit; 10 000

Kreditering:
1510 Kundfordran; Kredit; 12 500
2611 Utg moms 25 %; Debet; 2 500
3051 Varuförsäljning, 25 %; Debet; 10 000