Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

obeskattade reserver

Startat av Kiki, januari 14, 2015, 04:36:55 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Kiki

Hej,

det här med överavskrivning är fortfarande en sak jag har svårt med.

Revisorn gjorde en överavskrivning på inventarier vid första bokslut 2011 (förlängt räkenskapsår).
För att hålla det så enkelt som möjligt för mig som nu sedan 2012 fixa böckerna själva har jag valt att fortsätta med en linjär avskrivning på 5 år. Det betyder att en del inventarier har bara några få månader kvar nu 2015 tills dem är avskrivna. Vid bokslut 2015 ska jag väl återföra beloppet obeskattade reserver från överavskrivningarna? Detta påverkar väl resultatet? Det vill säga jag behöver betala skatt på det. Hur skulle en sådan bokning rent bokföringsmässigt se ut?

Tack för era synpunkter.

// 8)

Fredrik Stigsson

#1
Hej!

En återföring av överavskrivningar kommer att påverka det beskattningsbara resultatet. En återföring av överavskrivningar bokförs exempelvis så här.

2153 Ack. överavskr. på maskiner och inventarier; Debet; 20 000
8853 Förändr. överavskr. maskiner och inventarier; Kredit; 20 000

Kiki

Hej och tack,

tänkte kolla en sak.

Som jag sa skriva jag av jämnt med 20% och har nyttjandeperiod på 5 år på mina anläggningar.
Det vill säga enligt plan. Endast första bokslut gjordes beräkningen enligt huvud/kompletteringsregeln samt en överavskrivning.

Om jag nu kör vidare med mina 20% varje år har jag ett högre avskrivningsbelopp än 30% av ingående värdet. Är detta ett problem? Eller är det endast vid användningen av huvudregeln när detta ska beaktas?

Överavskrivningsbeloppet....måste det återföras i sin helhet vid periodens slut? Eller kan jag återföra 50% nu 2014 och 50% av beloppet 2015?

Tack för hjälpen.
// 8)

Fredrik Stigsson

Hej,

Citat från: Kiki skrivet januari 19, 2015, 09:11:59 AM
Om jag nu kör vidare med mina 20% varje år har jag ett högre avskrivningsbelopp än 30% av ingående värdet. Är detta ett problem? Eller är det endast vid användningen av huvudregeln när detta ska beaktas?

Överavskrivningsbeloppet....måste det återföras i sin helhet vid periodens slut? Eller kan jag återföra 50% nu 2014 och 50% av beloppet 2015?

Tack för hjälpen.

Om du använder kompletteringsregeln så måste du återföra överavskrivningen i sin helhet (den som berör huvudregeln). En överavskrivning kan förekomma ändå om du exempelvis skriver av inventarier under 10 år bokföringsmässigt men på 5 år skattemässigt. Använder du kompletteringsregeln så behöver du inte ta hänsyn till huvudregelns bestämmelser.

Kiki

Hej och tack,
ok, då återföra jag överavskrivningsbelopp vid bokslut 2015.

Men mitt avskrivningsbelopp för 2014 överskrider 30% av ingående värdet. Det är ok om jag inte använder huvudregeln?

Tack..och trevlig helg.
// 8)

Fredrik Stigsson

Hej!

Men mitt avskrivningsbelopp för 2014 överskrider 30% av ingående värdet. Det är ok om jag inte använder huvudregeln?
Japp, det är okej.

Kiki

Tack så hemskt mycket för ditt svar!

// :)