Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Upplupna semesterlöner

Startat av Cordula, december 15, 2014, 09:47:26 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

Cordula

Jag har inte så mycket erfarenhet med semesterlön, och när jag var tvungen att ta det så räknade jag ut manuellt en gång per år med 12% eller 12,8%. Nu har jag tagit över från någon annan som bokförde upplupna semesterlöner månadsvis, löpande, och jag vet inte hur jag ska göra. Motkontot var förändring av semesterlöneskuld som hamnade i resultaträkning. Hur bokför jag när pengarna betalas ut?

Och sedan en fundering till: Hur kan det hända att löneskatten blir plus nere i balansräkningen? Borde ju egentligen vara ett minusbelopp eftersom det handlar om en skuld?! Idé?

Tacksam för hjälp.

Fredrik Stigsson

Hej,

Citat från: Cordula skrivet december 15, 2014, 09:47:26 AM
Jag har inte så mycket erfarenhet med semesterlön, och när jag var tvungen att ta det så räknade jag ut manuellt en gång per år med 12% eller 12,8%. Nu har jag tagit över från någon annan som bokförde upplupna semesterlöner månadsvis, löpande, och jag vet inte hur jag ska göra. Motkontot var förändring av semesterlöneskuld som hamnade i resultaträkning. Hur bokför jag när pengarna betalas ut?

Och sedan en fundering till: Hur kan det hända att löneskatten blir plus nere i balansräkningen? Borde ju egentligen vara ett minusbelopp eftersom det handlar om en skuld?! Idé?

När semesterlön betalas ut så kan du återföra en del av semesterlöneskulden. Du skall göra en avstämning av semesterlöneskulden vid bokslut, du skriver då ut en semesterskuldlista från löneprogrammet och justerar i bokföringen så att det blir överensstämmelse.

Hur kan det hända att löneskatten blir plus nere i balansräkningen?
Kan vara något som har blivit fel i bokföringen.