Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Försäljning av inventarie

Startat av Snöskottaren, december 03, 2014, 11:24:34 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

Snöskottaren

Vid försäljning av inventarier uppkommer en avvikelse i momsrapporten. Jag har fått olika bud angående hur detta ska redovisas. Ringde precis till skatteverket men blev inte mycket klokare av det.

Dom råd jag hittar på internet säger att jag ska manuellt lägga på beloppet för inventarien i momsdeklarationen men då visar ju skatteverkets konto för försäljning mer än mitt eget konto för försäljning och det tänker jag kan bli ett problem i slutändan.

1. Skatteverket menar att jag under årets lopp ska redovisa försäljning av inventarier som vanlig försäljning och att det är i skattedeklarationen som man gör justeringen. Jag förstår inte hur detta ska gå till??

2. Jag har hittills endast skrivit i momsrapporten att avvikelse uppkommit pga försäljning av inventarie och skatteverket eller min revisor har inte sagt något än så länge!!

Vad är rätt och om det är alternativ 1, hur gör jag då rent praktiskt.

Fredrik Stigsson

Hej,

du kan göra så att du bokför försäljningen som en vanlig momspliktig försäljning, justerar bort försäljningsvärdet på ett konto utan momskod och bokför sedan bort inventarien. Om du gör på det här sättet så blir det korrekt i momsrapporten.

Bokföra försäljning av inventarier

1511 Kundfordringar Debet 50 000   
2611 Utgående moms 25 % sv Kredit 10 000
3071 Försäljning anl. tillgångar 25 % sv Kredit 40 000
3079 Omföring försäljning anl. tillgångar, ej moms Debet 40 000   
7973 Förlust vid avyttring av maskiner och inventarier Kredit 40 000
1221 Inventarier Kredit 100 000
1229 Ack. avskrivningar på inventarier Debet 20 000   
7973 Förlust vid avyttring av maskiner och inventarier Debet 80 000