Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

privat/företags mobilbonnemang

Startat av lemesjo, november 11, 2014, 08:16:46 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

lemesjo

Är det verkligen möjligt att dra av faktura för privata mobiltelefonikostnader i aktiebolaget med tanke på att den används för företaget?
Fakturan står i privatnamnet. Spelar den någon roll om man skriver c/o och företaget med adress?
Lisbeth

Cordula

Det bästa är om aktiebolaget står som fakturamottagare. Se till att du ändrar fakturamottagare. Privata mobilkostnader får du inte ta in i ett aktiebolag. Inte vad jag vet i alla fall.

denisb

Jag hakar på denna tråd och ställer en fråga.

Idag har jag ett privat mobil abonnemang som mestadels används till företaget.  Jag förstår att man inte kan ta upp privata samtalskostnader som företagets och det gör mig inget att betala privat "alla" samtalskostnader men vill få månadsavgiften på företagets sida. Går det om jag bara ändrar fakturamottagaren?

Samma situation har jag med kostnad för bredband/fast telefon och TV. Går det att få över på företagets sida? Tv används faktiskt bara på personalrummet.

AndreasB

Hej!

Jag tog upp denna fråga med Skatteverket och de lät förklara att något som skall dras i företaget, så måste fakturan vara ställd på företaget. Företagets organisationsnummer skall framgå och även momsregistreringsnummer.

Så för aktiebolag fick jag svaret att du kan inte lyfta in fakturor som står ställda på dig som privat person.

Kanske inte var svaret du önskade, men jag hoppas att det hjälpte dig att förstå.

Med vänlig hälsning,
Andreas