Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Bokföra köp av e-tjänst i USA

Startat av AndreasB, november 27, 2014, 09:26:13 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

AndreasB

Hej!

Jag har tänkt att köpa en e-tjänst från USA  och som driftas i USA.
Tjänsten innebär att jag erhåller så kallade "leads", personer som fyllt i ett formulär på nätet för visat intresse & vill bli kontaktade.

Dessa "leads" förvaras i företagets system som är i USA, där jag kan logga på en webbportal för att kommat åt uppgifterna som dessa "leads" (personer) har fyll i. Jag får även en e-mail notifiering på att detta har skett.

Min fråga lyder nu. Hur bokför man något sådant?
Hur blir det med moms?

Måste en faktura från dem innehålla samtliga uppgifter som en faktura från en svensk leverantör?

Är detta något som faller inom "import"?

Jag har ett aktiebolag.


STORT TACK på förhand för hjälpen!

~Andreas

Fredrik Stigsson

Hej,

det är ingen moms på en sådan här tjänst men reglerna om omvänd skattskyldighet för moms skall tillämpas. Det här handlar om en "Övrig extern kostnad" och du kan lägga till ett eget konto i kontogrupp 66 exempelvis.

I ditt bokföringsprogram så måste du se till att det finns momskoder för konto 6601, konto 2614 och konto 2645. Inköpet på konto 6601 skall redovisas som "Inköp av tjänster från ett land utanför EG" i ruta 22 i momsdeklarationen. Den beräknade utgående momsen (2614) skall redovisas som "Utgående moms 25 %" i ruta 30 och  den beräknade ingående momsen (2645) skall redovisas som "Ingående moms att dra av" i ruta 48.

Exempel:
Månadsavgift e-tjänst USA, 5000 SEK.

1930 Bankgiro; Kredit; 5000
6601 E-tjänst, USA; Debet; 5000
2614 Beräknad utgående moms på tjänsteförvärv från utlandet, 25 %; Kredit; 1250
2645 Beräknad ingående moms på förvärv från utlandet; Debet; 1250

Bokföra inköp av tjänst från land utanför EU