ej avdragsgilla kostnader i årsredovisningen

Startat av Cordula, november 05, 2014, 12:25:31 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Cordula

Jag har nu tagit fram ett resultat för aktiebolaget, kom dock nu på att det finns en hel del kostnader som inte är avdragsgilla, kontona 6072 och 6992 som påverkar resultatet. Hur gör jag med dem?

I ett enskilt företag korrigerar jag ju på baksidan av NE- blanketten; är det likadant för ett aktiebolag? Men hur gör jag då med årsredovisningen som jag är på gång att skriva just nu, hur hanterar jag dem där beloppen?

Och hur för jag över det rättade resultatet till ny räkning? Eller hoppar man över detta och för över det resultatet som man har i bokföringen?

Kiki

Hej Cordula,

jag hade ej avdragsgilla räntekostnader från skattekontot för ett tag sen. När du har fått fram ditt resultat minskas dina kostnader om du räknar bort dessa ej avdragsgilla kostnader, så ditt resultat blir något högre. Sedan beräknar du skatten.

Som jag minns beskrivs den skillnaden inte särskilt i  årsredovisningen, du nämner ditt resultat samt årets skatt.

I deklarationen finns rutor där du anger hur resultat och skatten har beräknats, så du behöver ange ej avdragsgilla kostnader och/eller ej skattepliktiga intäkter i deklarationen.

Hoppas det hjälpte.

@ bokföringen
korrigera mig gärna om det är fel eller saknas något.. :-\

Fredrik Stigsson

#2
Hej!

Instämmer med Kiki. Ej avdragsgilla kostnader och Ej skattepliktiga intäkter påverkar den beräknade skattekostnaden i Årsredovisningen. Om vi säger att du har ett resultat innan skatt på 10 000 SEK, ej avdragsgilla kostnader på 5 000 SEK och ej skattepliktiga intäkter på 2000 SEK. Då blir det skattepliktiga resultatet 13 000 SEK. Årets skattekostnad blir 2860 SEK (13000*0,22). I årsredovisningen ser det då ut så här:

Resultat före skatt 10 000
Årets skatt -2 860

ÅRETS RESULTAT 7 140

I inkomstdeklarationen för aktiebolaget så kommer du sedan att lägga tillbaka årets skatt och justera för ej avdragsgilla kostnader och ej skattepliktiga intäkter så att ditt skattepliktiga resultat i inkomstdeklarationen kommer att bli 13 000. Skatteverket kommer sedan att beräkna skatt på detta resultat och kommer då förhoppningsvis fram till 2 860 SEK :).

Cordula

Tack.

Alltså ser det ut så här när jag har förstått rätt:

Resultatet enligt RR ligger på -37.000 Sek. Ej avdragsgilla kostnader enligt RR på 15.000 Sek. Jag bokar om de -37.000 som årets resultat i BR och för över till IBn. Men faktiskt är resultatet -52.000.

I årsredovisningen tar jag upp RR med resultatet på -37.000 och hänvisar med en not till de 15.000 Sek som inte är avdragsgilla.

I deklarationsblanketterna justeras resultatet. Och ifall det är ett positivt resultat (vad det inte är i det här fallet) räknar jag själv fram skattens storlek och bokför som skatteskuld.

Är det så ni menade?

Tycker det är konstigt att man inte tog upp frågan i boken "Årsredovisning för mindre aktiebolag"

Fredrik Stigsson

Citat från: Cordula skrivet november 07, 2014, 09:43:40 AM
Tack.

Alltså ser det ut så här när jag har förstått rätt:

Resultatet enligt RR ligger på -37.000 Sek. Ej avdragsgilla kostnader enligt RR på 15.000 Sek. Jag bokar om de -37.000 som årets resultat i BR och för över till IBn. Men faktiskt är resultatet -52.000.

I årsredovisningen tar jag upp RR med resultatet på -37.000 och hänvisar med en not till de 15.000 Sek som inte är avdragsgilla.

I deklarationsblanketterna justeras resultatet. Och ifall det är ett positivt resultat (vad det inte är i det här fallet) räknar jag själv fram skattens storlek och bokför som skatteskuld.

Är det så ni menade?

Tycker det är konstigt att man inte tog upp frågan i boken "Årsredovisning för mindre aktiebolag"

Om resultatet är negativt så bokför man ingen skattekostnad alls. Om resultatet enligt RR är -37 000 SEK och de ej avdragsgilla kostnaderna är 15000 så blir det skattemässiga resultatet -22 000 eller? Du skall inte justera din resultaträkning för ej avdragsgilla kostnader, sådana justeringar görs i inkomstdeklarationen.

Cordula

Just det, tankefel. Minuset blir mindre, helt klart.

Ok, då vet jag. Tack!