Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

avskrivningar

Startat av cajsa, januari 15, 2009, 11:31:26 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

cajsa

Hej!
Förstår inte riktigt hur jag ska göra med avskrivningarna så att det inte blir fel skattemässigt. Jag bokför i en enskild firma och vi använder oss av räkenskapsenlig avskrivning, alternativregeln, dvs 20 % i 5 år. Vad jag förstått behöver vi göra samma avskrivning i bokföringen som i inkomstdeklarationen, men jag kan ha missförstått detta.

Det jag undrar över:
*Spelar det någon roll när under året ankaffningstillfället är? Eller räknar man ihop alla inköp under året och räknar på den summan? För om det är så att jag räknar ihop alla inköp under året så kommer den summan skilja sig mycket från den bokförda summan.

Cajsa

Fredrik Stigsson

Hej!
Du får göra avskrivningar med 20 % av det totala anskaffningsvärdet oberoende av om du köpt in inventarierna i januari eller december men kan om du vill göra avskrivning från och med anskaffningsdatum till och med bokslutsdatum för varje inventarie.

Du skall göra samma avskrivning i bokföringen som i inkomstdeklarationen, det vill säga den avskrivning som du gör i bokföringen gäller också i inkomstdeklarationen utan att du behöver göra några justeringar i inkomstdeklarationen.

Du bör föra anläggningsregister över dina avskrivningsbara tillgångar i och med att anläggningstillgångar som är fullt avskrivna inte skall skrivas av samt att det kan förekomma försäljningar av anläggningstillgångar.

Om du väljer att göra avskrivning med 20 % på totalt anskaffningsvärde som har bokförts som anläggningstillgång så blir det rätt, du skall inte göra avskrivning på alla inköp utan endast på det som är bokfört som anläggningstillgång. Om du har sålt en inventarie skall du föra bort anskaffningsvärdet för denna tillgång från tillgångskontot.

cajsa

TACK!

Min följdfråga:
Jag vill göra en så stor avskrivning som möjligt. Om jag då väljer att göra avskrivning på mina inventarier av anskaffningsvärdet för hela året och samtidigt har gjort automatkonteringar varje månad för avskrivningarna i mitt bokföringsprogram så diffar summan(eftersom automatkonteringarna påbörjas den månad jag gjort inköpet). Kan jag då bara göra en kontering med resterande summan för året?

Det är så skönt med all hjälp här!
Cajsa


Fredrik Stigsson

#3
Hej!
Om du vill göra en så stor avskrivning som bara är möjligt skattemässigt så skall du bokföra denna överavskrivning som en bokslutsdisposition istället för som en vanlig avskrivning. Det vill säga skillnaden mellan maximalt tillåten skattemässig avskrivning och gjorda avskrivningar via automatkonteringar i ditt bokföringsprogram bokförs som en bokslutsdisposition.

Exempelvis, överavskrivning om 10 000 SEK som bokslutsdisposition
2150 Ack överavskrivningar; Kredit; 10 000
8850 Förändring överavskr; Debet; 10 000

Mer att läsa finns här:
Bokföra överavskrivningar

cajsa