AB med andel i HB: Hur och när bokförs vinsten?

Startat av Cordula, juni 13, 2014, 12:44:51 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Cordula

Aktiebolaget är delägare i ett handelsbolaget. Det blev vinst med bokslutsdatum 2013-12-31 och vinsten ska skattas som intäkt i aktiebolaget. Men hur och när? Aktiebolagets räkenskapsår är 2013-09-01 tom 2014-08-31.

Fredrik Stigsson

Hej!

Du kan ta upp handelsbolagets vinst i samband med bokslutet för aktiebolaget. Nedanstående länk visar exempel på bokföring av andelar i handelsbolag inklusive bokföringen av delägarens resultat i handelsbolaget.

Bokföra andelar i handelsbolag


Cordula

Sitter nu med bokslutet och upptäcker att andelen i HBn aldrig har bokförts som tillgång i ABn. Borde det inte ha gjorts när HBn köptes?

När jag tittar i köpeavtalet så ser jag att en av AB:ets delägare hade köpt HBn som privatperson för att, enligt köpeavtal, flytta över HBn till sitt nya AB. Får jag utgå ifrån detta inköpspriset då? Och eftersom ABn bara äger 50% av HBn antar jag halva inköpspriset?

Fredrik Stigsson


Cordula

Nu är jag lite irriterad efter att ha läst i "bokslut o årsredovisning för mindre aktiebolag". Så här ser det ut i min BR just nu:

1310 andelar i HB debet 250
1313 årets resultat debet 77.976,50

Behöver jag göra en ombokning så att hela beloppet samlas på 1310?

Fredrik Stigsson

Hej,

andelar i HB bokförs som eget kapital i handelsbolag och enskild firma. Konto 1310 skall därmed visa andelens värde vid årets början. Ett smidigare sätt är att alltid bokföra på konto 1310, det finns många som gör det.