Priskalkyl för en mobiltelefon

Startat av SpaderKung, oktober 31, 2010, 05:39:07 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

SpaderKung

En mobiltelefon kostar 200 kr i inköp exkl moms. Frakt och tull beräknas till 50 kr per telefon. Nätbutiken gör ett pålägg på 60 %.

Beräkna försäljningspriset inklusive moms.

mikaelgreen

He he, är det många som lägger ut sina skoluppgifter här på forumet? Sånt hade vi inte på min tid! :-)

Eh, bör väl bli (200 + 50) * 1,6 * 1,25 = 500 kr, eller hur? Förutsatt att definitionen på pålägg är den "strikta" (som jag lärde mig). Vissa detaljhandelsbranscher t ex använder ett utpris inkl moms på 2,5 * inpriset exkl moms. Dvs man lägger in momsen i påslaget. Helgerån, tycker jag. :-)

/Micke
Accountfactory.com - Papperslös redovisning till fasta priser för småföretag.

SpaderKung


TimFaste

Hördu SpaderKung! Om du kommunicerar med ett proffs som Mikaelgreen och så säger du att "grejen kostar 250 kr men så lägger vi på 60 %" då tar han fram sin räknare och slår in 250 trycker på x och skriver sedan 1,6 och trycker på =.

100 % är nämligen lika med 1
60 % är nämligen lika med 0,6

Tja, sedan kan du ju räkna ut resten ...

Och momsen är ju 25 % och då "gångrar" man med 1,25! Capiche! :D

SpaderKung

För en som nyss har börjat med företagsekonomi så är det kanske inte alltid lika lätt, men jag tackar för svaret!

mikaelgreen

Ta nu inte Tims idé om min proffsstatus på alltför stort allvar :)

Att multiplicera med 1,6 som en genväg för att lägga på 60% var nåt man plockade upp i typ högstadiet eller nåt, men det är nog mycket lättare att inte glömma sånt när man pysslar med siffror hela dagarna. :)

Så no worries och lycka till med FEK:en.

/Micke 
Accountfactory.com - Papperslös redovisning till fasta priser för småföretag.