Vilka konton? - Pension, Arbete i bostad, Körjournal

Startat av HP22, januari 02, 2009, 12:32:08 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

HP22

Hej!
Jag driver enskild firma och undrar hur jag bokför, mot vilka konton dvs, följande:

1. Pension. Då jag under 2008 inte gjorde regelbundna insättningar varje månad, gjorde jag istället en större engånginsättning i december på mitt pensionssparande, "Handelsbanken Liv". Detta är ju då avdragsgillt och jag undrar vilket konto jag bokför denna inbetalning mot? När jag sedan under 2009 skall göra insättning varje månad istället, bokför jag då detta på samma sätt?

2. Arbete i bostad. Jag har under 2008 arbetat i min bostad och skall göra 4000 kr avdrag för detta. Mot vilket konto bokför jag det?

3. Körjournal. Jag har gjort en del resor och har nu sammanställt en körjournal för hela 2008. Hur bokför jag denna kostnad? Mot vilket konto?

4. Skatt. Jag har under hela året bokför varje månads skattebetlaningar enligt: 1940 (Kredit) och 1630 (Debit). Nu läste jag ett annat inlägg där någon blev rådd att bokföra skatteinbetalningarna mot 2012 istället. Har jag gjort helt fel och strulat till min bokföring??? Eller kan man även bokföra mot 1630?

Väldigt tacksam för svar!!!
:D

/ Henrik

Fredrik Stigsson

Hej!

1. Pension.
Du kan göra ett eget konto för detta, vanligtvis bokförs premier till pensionsförsäkring i kontogrupp 74 till anställd personal, men eftersom du inte är anställd i din egen enskilda firma så kan du använda konto 6641 Premier individuell pensionsförsäkring. Tänk på att du skall redovisa och betala särskild löneskatt på betalda pensionförsäkringspremier (är avdragsgillt), du skall ta upp årets totalt betalda premier till pensionsförsäkring i INK1.

1930 Checkkonto; Kredit; 10 000
6641 Pensionsförsäkringspremier; Debet; 10 000
2941 Uppl. särsk löneskatt pens; Kredit; 2 426
6651 Särsk löneskatt pens; Debet; 2 426

2. Arbete i bostad.
Kan du bokföra som lokalhyra på konto 5010 Lokalhyra.

3. Körjournal.
Bokföra milersättning, Checkräkning, Exempel:
Milersättning, 10 mil, 36 kr per mil (18 kr per mil är skattefritt). Enskild näringsidkare, delägare i HB eller KB. 360 kr totalt

1930 Checkkonto; Kredit; 360
5891 Milers, avdragsgill; Debet; 180
5892 Milers, ej avdragsgill; Debet; 180

4. Skatt.
Du kan föra över saldot på konto 1630 till konto 2012 nu vid årets slut.

HP22


HP22

Kom på en följdfråga till pensionsfrågan ovan:
På min preliminära självdeklaration förra året hade jag fyllt i min sammanlagda pensioninsättning. Skattebeskedet jag då fick tillbaka, där det står en summa per månad att betala, borde ju inkludera alla variabler då även pensionen. Alltså när jag varje månad bokför min inbetalda skatt enligt nedan borde ju min "särskillda löneskatt för pensionen" också bli bokförd då den ingår i samma klumpsumma:

1940 Bankkonto; Kredit; xxx skatt
1630 Skattekonto; Debet; xxx skatt

Alltså: Varför skall jag då även bokföra mot "2941 Uppl. särsk löneskatt pens" och "6651 Särsk löneskatt pens" enligt ovan? Då blir väl denna skatt bokförd två gånger?

Mvh
/ Henrik
???

stiligkrispigt

Vanligtvis bokförs premier till pensionsförsäkring i kontogrupp 74 till anställd personal, men eftersom du inte är anställd i din egen enskilda firma så kan du använda konto 6641 Premier individuell pensionsförsäkring.