Lunchkupong och gratis mat till de anställda

Startat av Cordula, juni 19, 2014, 10:59:06 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

Cordula

Handlar om ett enskilt företag som har två anställda i byggbranschen. Ägaren köpte lunchkuponger och bjuder in de anställda till lunch ibland. Han följer med och alla äter på kupongerna som är lite billigare än när man köper direkt.

De anställda förmånsbeskattas, kan jag tänka mig. Men lunchkupongerna själva, gäller de som personalvård? Jag är osäker om konteringen och om de kan kostnadsföras med hela beloppet?

Fredrik Stigsson

Hej,

lunchkupongerna förmånsbeskattas till kupongvärdet när de köps in. Om det är ägaren som köper in lunchkuponger till sig själv via företaget så kommer det att vara den här ägaren som förmånsbeskattas för lunchkupongernas värde.

Cordula

Ska förmånsbeskattningen inte skrivas på blanketten KU10? Hur ska jag annars bokföra förmånsbeskattningen? Tacksam för hjälp!

Cordula

#3
Ok, har nu kollat vidare. Ska väl bokföras tillsammans med löneutbetalningen? Då är det väl så att man måste ha koll på vilken anställd som har varit med om gratis lunch och hur ofta?

Sedan är jag osäkert om den skattefria gränsen för kostförmån. På skatteverkets hemsida står väl något om kostförmån och jag hittar de vanliga belopp, men det sägs inte om lunch/ middag upp till 84 Sek är skattefri eller ej. Eller om momsen ingår i beloppet eller tillkommer. De lunchkuponger det handlar om är på 80 Sek per styck inkl. moms.


Fredrik Stigsson

Hej,

du tar upp förmånsvärdet för lunchkupongerna i lönebeskedet för den anställde. Förmånsbeskattningen sker direkt. Det smidigaste är ju att redovisa hela häftet av lunchkuponger när det tas ut, istället för att hålla reda på varje enskild kupong. Förmånsvärdet skall också tas upp på kontrolluppgiften för den anställde.

Förmån av lunchkuponger/rikskuponger

Cordula

Vad menas med att förmånsbeskattningen tas upp direkt? När kupongerna köpes så bokför jag som personalkostnad 7690, eller? Och om jag ska lägga beloppet på lönespecen måste jag ju veta vem som fick följa med?
Upp till vilket belopp behöver det inte läggas på lönespecen? Eller måste de 84 Sek med i alla fall?

Känner mig förvirrat just nu...

Fredrik Stigsson

Hej!

Ja, du bokför kostnaden för lunchkupongerna på konto 7690 och tar upp förmånen på lönebeskedet. Det jag tänkte på var att lunchkupongerna kanske köps som ett häfte som innehåller flera kuponger. Genom att ge den anställde ett häfte med flera kuponger och att ta upp hela häftet till förmånsbeskattning så blir löneadministrationen smidigare.

Cordula