Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Bokföring av kostnad för kvarskatt

Startat av BertL, juni 20, 2014, 10:19:49 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

BertL

Osäker på om jag bokfört detta korrekt. På grund av kvarskatt från ett tidigare år har aktiebolaget fått en skattekostnad. Kvarskatten är sannolikt felaktig och orsakad av ett fel i deklarationen, men det torde sakna direkt relevans så länge skattebeslutet inte ändrats. Däremot är skatten sannolikt korrekt beräknad i det årets årsredovisning, vilket innebär att den debiterade (sannolikt för höga) skatten inte beaktades där.

De relevanta posterna på skattekontot har via konto 1630 ("skattekontot") bokförts mot 8910 (Skatt som påverkar årets resultat). Därigenom har uppkommit en minuspost i resultaträkningen, vilken skall dras av som skatt. Har nu fått höra att kvarskatten i stället borde dras av som en kostnad i rörelsen, så att det motsvarande intäktsbeloppet inte beskattas. Det vore ju bra, men hittar inte ens något konto för detta. Vad är det rätta?

Ett lustigt följdproblem uppstår om bokföringen gjorts korrekt. Vill upplösa en periodiseringsfond för att åstadkomma ett nollresultat. Men om medel återförs för att täcka även skattekostnaden till följd av kvarskatten uppkommer väl därigenom en vinst som utlöser beskattning? Och då blir det inte något nollresultat efter skatten. Alltså måste jag återföra mer pengar, vilket genererar mer skatt osv... Kanske inte så lätt att åstadkomma ett nollresultat som jag trodde. :) Eller är det något jag missförstått?

BertL

Hittade mitt svar i Bokföringsnämndens VÄGLEDNING Årsredovisning i mindre aktiebolag (Uppdaterad 2014-04-28):

"I posten Skatt på årets resultat redovisas dels beräknad skatt på årets resultat, dels
justering av tidigare års redovisade skatt på grund av att slutskattsedeln inte visade
samma belopp som redovisats eller att företaget har blivit eftertaxerat."

Jag hade alltså gjort rätt. Tror jag väljer att redovisa ett nollresultat före skatt samt anmärker i årsredovisningen att skatten som orsakar förlusten kan vara felaktig på grund av felaktigheter i deklarationen.