Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Bytesaffär: Hur bokförs detta?

Startat av Cordula, juni 09, 2014, 11:54:24 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

Cordula

Aktiebolaget som handlar med vmb- bilar genomförde bytesaffär: En av bilarna i lagret byttes mot en annan bil som har fåtts av en privatperson. Inga pengar utbyttes. Hur bokför jag sådant??

Cordula

Nu har jag fått någon bytesaffär till att bokföra. Den här gången två begagnade bilar som byttes mot en begagnad salubil. Jag kommer väl att få in sådana här verifikationer oftare och vore verkligen glad om någon kunde säga till hur jag ska göra.
Jag antar att jag måste sätta ett värde på bilarna i första bytesaffären. Och den andra bytesaffären bokför jag som inköp och försäljning mot kontot 2893 kortfristiga lån från aktieägare. Får jag göra så?

Fredrik Stigsson

Hej,

vid dessa bytesaffärer som har genomförts så har det inte skett någon överföring av pengar och det har inte heller uppkommit någon vinst i bolaget. Som jag ser det så finns det ingenting att bokföra i samband med dessa bytesaffärer.

Cordula

Men de inbytta bilarna ingår ju i lagret. Och en bil försvann ur lagret. Tror du att det räcker med inventeringen då? Vad händer om de två inbytta bilar säljs senare? De kommer att repareras och säljs som vmb- bilar.

Fredrik Stigsson

Hej!

Det räcker med inventeringen. Om bilarna skall säljas som vmb bilar så kan du sätta anskaffningsvärdet varje bil till en proportion av anskaffningsvärdet för den utbytta bilen.