Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Sparat utdelningsutrymme

Startat av Snöskottaren, maj 04, 2014, 12:43:49 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Snöskottaren

Jag ska deklarera för två ägare i samma aktiebolag. Den ena har jag själv deklarerat tax 2013 och fyllt i både Förenklingsregel och Huvudregel på K10 blanketten (skatteverket har valt att använda informationen från huvudregeln). Den andra är gjord av någon annan och dom har endast använt förenklingsregeln.

Resultatet är att den andra bara har ett sparat utdelningsutrymme på 100 000 kr medan den jag deklarerat för har 1 000 000 kr pga höga lönekostnader. Varför valde dom inte huvudregeln? Resultatet är nu att den ena måste beskatta del av årets utdelningen som tjänst medan den andra inte behöver det. Har någon utav oss gjort fel här eller blir det bara så beroende på vem som deklarerar?


Fredrik Stigsson

Hej,

det låter mer fördelaktigt att använda huvudregeln i alla fall. Om man använder huvudregeln så behöver man inte fylla i alternativ 1 (förenklingsregeln). Jag tycker att ni skall göra om K10 deklarationen för den delägare som har använt förenklingsregeln. Skicka in en ny K10 blankett där ni använder huvudregeln.