Vad innebär "outnyttjat underskott från föregående år"?

Startat av FredrikL, maj 03, 2014, 09:21:38 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

FredrikL

Hej,

Skall deklarera min INK1 där ett av mina handelsbolag börjat gå med vinst sedan förra året. Eftersom det tidigare år gått back har jag på min deklaration ett "Kvarvarande underskott" på ca 39000 från föregående års deklaration.

Jag vill inte fylla i fel och ber er därför om hjälp; vinsten 2013 är för mig ca 3500 kr (woho!) och jag undrar om jag skall kvitta detta mot tidigare års underskott, dvs, "nolla ut" det så jag får en vinst på 0 kr 2013, eller skriver jag in hela underskottet så det återstår ett underskott på ca 35500 det här året? Eller tänker jag fel och kan inte kvitta det på det här sättet alls?

Hoppas någon kan hjälpa till. Tack på förhand!

Fredrik Stigsson

Citat från: FredrikL skrivet maj 03, 2014, 09:21:38 PM
Skriver jag in hela underskottet så det återstår ett underskott på ca 35500 det här året?

Hej!

Japp.

FredrikL

Tack för svaret! Jag skrev in det i min N3A-blankett men så här i efterhand funderar jag på om man ska skriva att det påverkar anskaffningsutgiften eller ej?

Jag skrev in det som "föregående års underskott som inte skall påverka anskaffningsutgiften", har för mig att det är korrekt då underskottet i sig redan har påverkat anskaffningsutgiften året man deklarerade det. Vet inte om det stämmer - någon som vet?

Fredrik Stigsson

Hej!

Japp du gjorde korrekt. Ett underskott som rullas framåt skall inte påverka anskaffningsutgiften.

Den justerade anskaffningsutgiften beräknas i princip enligt följande:
+ inköpspris/ursprungligt tillskott
+ andra tillskott - uttag
+ skattepliktiga inkomster från bolaget
- utnyttjade avdragsgilla underskott som inte rullats framåt
= justerad anskaffningsutgift