Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Hur bokföra kaffekuponger?

Startat av sebastiannielsen, april 16, 2014, 09:03:07 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

sebastiannielsen

Hej.
Jag håller på att fixa med en kaffeautomat på min arbetspraktikplats och måste veta hur bokföringen sköts.

Om man säljer kuponger som gäller för en viss vara, kan man bokföra detta som en försäljning av varan direkt då?
Ex: en kupong med en unik kod säljs. Genom att ange koden på kaffeautomaten, så görs 1 kopp kaffe. Koden är sedan förbrukad.

Normalt sett när man säljer presentkort och kuponger så bokförs detta som "ej inlöst presentkort" (2421) på kreditsidan varav försäljningen med presentkortet som betalmedel sedan bokförs på debetsidan (2421) och sedan varans värde 12% momsvärde (3052) + moms 12% (2621).

Men detta kräver då att det går att ta ur loggar ur kaffeautomaten när koderna används, eftersom varje affärshändelse måste bokföras kronologiskt, vilket kräver en hel del mer kodjobb än att simpelt ha en lista med giltiga koder som raderas en o en när dem används.

Frågan är: Är det i god bokföringssed att bokföra kupongerna direkt som kaffekoppar istället? Dvs att 1 såld kupong bokförs som om man sålde en kopp kaffe direkt över disk?

Borde inte kupongen ses som ett sätt att leverera betald produkt till kund?
Ungefär som när man köper tvättmaskin så får man ett uthämtningskvitto, som fungerar lite som en kupong, som man tar till godsutlämningen och visar upp varav man får sin inköpta tvättmaskin.
Hur bokför dessa företag sina affärshändelser? Jag antar att tvättmaskiner och större varor bokförs precis på samma sätt som mindre varor: Dvs att varan bokförs direkt varav själva uthämtningen av varan "inte syns" i bokföringen?

Fredrik Stigsson

Hej!

Frågan är: Är det i god bokföringssed att bokföra kupongerna direkt som kaffekoppar istället? Dvs att 1 såld kupong bokförs som om man sålde en kopp kaffe direkt över disk?
Det skall inte vara några problem att bokföra på det sättet om det här sättet innebär en avsevärd förenkling för dig. Kaffet har dock inte levererats innan det att kunden har tagit ut kaffet från kaffeautomaten och det är då som ni har utfört er prestation.