Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Bokföring försäljning vmb-varor

Startat av Cordula, april 03, 2014, 10:27:14 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

Cordula

Vid inköp av vmb- varor, i detta fall bilar, bokför jag inköpet direkt mot kontot 1465 lager av vmb- varor. Tidigare redovisningskonsulten har gjort så och jag fortsätter med det.

Vid försäljning vet jag dock inte hur jag ska bokföra. De exemplen jag hittade gick ut på att man vid inköp använder ett 40-konto. Hur gör jag i mitt fall? Skulle väl betyda att lagervärdet justeras per en gång?

Fredrik Stigsson

Hej,

du får bokföra kostnad, intäkt och moms vid försäljningen av bilen.

Cordula

Jag funderar om det inte blir enklare att bokföra inköpet mot konto 4020 inköp av vmb- varor. Och sedan tar inventeringen. Jag vet inte hur jag ska bokföra annars. Kreditera konto 1465 med inköpspriset. Bank eller kassa debiteras med försäljningspriset. Differensen ska ju vinstmarginalbeskattas, men behöver man inte bokföra hela försäljningspriset på ett 30- konto också?

Fredrik Stigsson

Hej,

du kan ju göra så att du inte bryr dig om att bokföra kostnaden vid försäljningen utan väntar med det till lagervärderingen vid bokslut. Vinsten i den löpande bokföringen kommer då att se ut att vara hög, medan det kanske kan bli en bättre löpande periodisering om man bokför kostnaden direkt.