Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Korrektur IB

Startat av Cordula, mars 27, 2014, 12:47:19 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Cordula

Sitter igen och undrar hur jag kan rätta till ett fel ingående balans. Tog över bokföringen och kommer inte åt gamla verifikationer, de verkar vara försvunna.

Aktuellt problem: IB 2013-01-01 visar skuld på kontona 2710 och 2941, alltså personalens källskatt och uppl sociala avgifter. Inga förändringar under 2013. Nu ska jag göra bokslut för 2013. Anställda fanns inte under 2013.

Handlar om ett handelsbolag. Idéer?

Fredrik Stigsson

Hej,

har du kontrollerat så att det inte finns några debiteringar på skattekontot som överensstämmer med saldona på kontona  2710 Personalskatt och konto 2941 Sociala avgifter. Om du inte lyckas att hitta dessa transaktioner på skattekontot så får du helt enkelt omföra dem som negativa kostnader eller intäkter.

Cordula

Skulle föredra att boka mot eget kapital. Får jag göra så?

Cordula

Glöm det, det får jag inte. Handlar ju inte om ett enskilt företag utan en juridisk person. Det blir då intäkter.

Cordula

Jag förtvivlar ändå. Har bokfört mot skattekontot så långt siffrorna på kontoutdraget räckte. En del bör dock fortfarande korrigeras, och jag är så osäkert hur eftersom det handlar om ganska stora belopp, tycker jag. IBn skattekonto var fel i bokföringen, sedan det där med personalkostnaderna...

Så här ser de kontona ut nu:

1630 skattekonto     -17.429            enligt kontoutdrag ska det vara +3
2710 Personalskatt  -27.531,20       ska bort, vet ej varifrån det härstammer
2941 övr.uppl.soc.    -36.196,48       ska bort, vet ej varifrån det härstammer

Stora belopp... att boka mot 3691 som jag kallar för "övr.intäkter korrektur"?? På det kontot har jag redan saldot från kontot 1650 som jag var tvungen att nolla.

Fredrik Stigsson

Hej!

När det gäller saldot på konto 1650, bokförde du inte det mot konto 1630?