Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Moms utlandsaffär

Startat av Kiki, mars 24, 2014, 07:29:01 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

Kiki

Hej,

följande situation:

Ett AB i Sverige köper varor från en leverantör i Tyskland. Varorna levereras dock inte till Sverige utan levereras till en privatkund i Tyskland.
Vi kommer då att få en faktura med 19%moms, eftersom det nu inte är en momsfri leverans inom EU.

Hur fakturerar vi försäljningen till privatkunden?
Vi har ett tyskt Vat-nummer.

Broschyren hos skatteverket är inte riktigt "lättläst". Någon här som har en vägledning till  mig? :o

Tack på förhand.
// 8)

Fredrik Stigsson

#1
Hej,

vid en försäljning och leverans till en privatperson inom EU så skall vanlig moms tas ut. Det här räknas som normal momspliktig försäljning. Det är dock lite komplicerat med momsen inom EU, momsfri försäljning till EU-land kräver att du fakturerar ett företag om har ett VAT-nummer och att varorna levereras till ett annat EU-land. I det här fallet skickas både faktura och varor till en privatperson och då är det inte momsfri EU-handel.

Om du använder ditt tyska momskonto så tar du ut tysk moms på fakturan.

Cordula

Behöver man i så fall ha ett momskonto i Tyskland egentligen? Jag har också en leverantör i Tyskland som levererar till mina slutkunder i Sverige, funderade dock på att sälja även till privatpersoner i Tyskland. Eller ska jag kräva tillbaks de 19% tysk moms när jag har nått den 500- euro- gränsen?

Fredrik Stigsson

Hej!

Behöver man i så fall ha ett momskonto i Tyskland egentligen? Jag har också en leverantör i Tyskland som levererar till mina slutkunder i Sverige, funderade dock på att sälja även till privatpersoner i Tyskland. Eller ska jag kräva tillbaks de 19% tysk moms när jag har nått den 500- euro- gränsen?
Om du har ett momskonto i Tyskland så kan du ta ut en moms om 19 % istället för 25 % vid försäljning till privatpersoner i Tyskland. Om ditt företag omsätter mer än 100 000 euro i Tyskland måste företaget vara momsregistrerat i Tyskland.

Kiki

Vi är momsregistrerade i Tyskland och behöver deklarera där också. Fördelen är att jag får mina 19% moms tillbaka från direkt från Tyskland, oberoende omsättning. Det går mycket smidigt..i alla fall när man har förstått hur allt fungerar, inte så lätt i början. Det är Skatteverket i Hamburg som tar hand om svenska företagare.

// 8)